جاده‌اي كه روي درختانش روح زندگي مي‌كند

۱۲ بازديد
پرچين تاريك مسيري پوشيده در سايه درختان راش اروپايي در ايرلند شمالي است. نوك اين درختان به يكديگر رسيده‌اند و فضايي تونل‌مانند به‌وجود آمده است. پس از استفاده از اين جاده به‌عنوان لوكيشن سريال تاج و تخت، اين پرچين به‌ يكي از جاذبه‌هاي گردشگري تبديل شد.
پرچين سياه

جاي تعجب نيست كه پرچين سياه (Dark hedges) يكي از زيباترين و خاص‌ترين مكان‌ها براي عكاسي در ايرلند است. سالانه توريست ها، هنرمندان، نقاشان و عكاسان زيادي براي ديدن اين منطقه بكر به اين مكان مي‌آيند تا پيش از نابود‌شدن آن بتوانند از زيبايي‌هاي پرچين سياه لذت ببرند. در اين مطلب از مجله دلتا پرچين سياه‌ را با هم بيشتر مي‌شناسيم.

 پرچين سياه يا دارك‌هجز

دارك‌هجز مسيري از درختان راش مي‌باشد كه در منطقه آنتريم در شمال ايرلند قرار گرفته است. اين منطقه در امتداد جاده بريگا واقع شده است. اكنون سايباني كه اين درختان به صورت طبيعي به وجود آورده‌اند فضايي خاص ايجاد كرده است.

درختان راش با شاخه‌هاي پيچ‌خورده و در‌هم تنيده، تونلي شكل داده‌اند كه اين حصار تاريك را ايجاد كرده است. در طول دهه‌ها، اين تونل به آرامي و با حالت خاص حيات يافته و شكل گرفته است.

دارك هجز

قدمت جاده پادشاهي

قدمت درختان به دوران جيمز استوارت بر‌مي‌گردد. در سال ۱۷۷۵ استوارت بعد از فوت همسرش خانه جديدي ساخت و آن را گريس‌هيل ناميد كه نام آن را از همسرش، گريس‌ليند گرفته بود.

پس از آنكه اين خانه ساخته شد بيش از ۱۵۰ درخت راش در دو طرف جاده ورودي اين عمارت كاشته شد و منظره‌اي زيبا و سحر‌آميز به وجود آورد.

جاده مرموز

مكاني منحصربفرد

در طول سال‌هاي اخير به دليل وجود ارواح اين مكان شهرت بدي كسب كرده بود .برخي مي‌گويند كه روحي به نام گري‌ليدي از دارك‌هجز ديدن كرده است.

بنابر افسانه‌ها گري‌ليدي در اين جاده از درختي به درختي ديگر مي‌رود. افسانه‌هاي محلي در مورد اين روح مي‌گويند كه ممكن است او متعلق به دختر جيمز استوارت باشد و يا اينكه اين روح متعلق به يكي از خدمتكاراني است كه در اين عمارت كار مي‌كرده و به طرز مشكوكي مرده است.

ولي بعداز استفاده از محيط پرچين سياه به عنوان لوكيشن و پس زمينه فيلم‌برداري در برنامه‌هاي محبوب تلويزيوني مانند مجموعه تلويزيوني بازي تاج‌ و تخت (Game of Thrones ) اين محيط به يكي از پديده‌هاي عكاسي طبيعي در ايرلند شمالي تبديل شد.

بعد از اين فيلم شبكه اچ‌بي‌او اين جاده را به عنوان جاده پادشاه (King’s Road) ناميد.

بازي تاج و تخت

خطرات و تهديدها

ريشه درختان راش نزديك به سطح زمين رشد مي‌كنند به همين دليل بيشتر در معرض آسيب‌هاي محيطي قرار دارند.
يكي از نگراني هاي اصلي محافظت‌كنندگان از اين پرچين مرموز و تاريك ، گرافيتي يا نقاشي روي درختان و ديگر روش‌هاي آسيب‌رسان بوده است.

درختان راش

در سال ۲۰۰۴ مسئولين دستور حفاظت از درخت‌ها را دادند و بنابر‌ اين دستور، در سال ۲۰۰۹ به درختان دارك‌هجز رسيدگي شد.

البته بايد گفت كه طبق آمار در سال ۲۰۱۶ تنها ۹۰ اصله درخت از ۱۵۰ درخت اصلي باقي مانده‌اند. اخيرا در تلاش براي حفاظت از درختان شاخه‌ها هرس شده‌اند و از شكوه و عظمت تونل كاسته شده است، ولي دارك‌هجز با وجود اين شرايط چهره مرموز خود را حفظ كرده است.

تماشاي اين مكان زيبا هنگام طلوع و غروب آفتاب بي‌نظير است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب دريايي كه مي توانيد روي آن راه برويد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

روي دستان خدا راه برويد!

۱۳ بازديد
مردم ويتنام بعد از بهره‌برداري از پل طلايي احساس خود را اين گونه بيان كردند: «وقتي از پل عبور مي‌كنيم، حس مي‌كنيم كه از ميان دستان خدا عبور مي‌كنيم و خداوند نگهدار ماست.» و همين امر موجب شد كه نام پل دست خدا روي اين پل معروف ويتنامي گذارده شود.
پل دستان خدا

طي چند سال اخير پل‌هاي منحصر به فردي در سراسر دنيا ساخته شده‌اند كه باعث هيجان بيشتر براي گردشگران و افراد محلي شده است. به اين مجموعه پل‌هاي جالب مي‌توان پل كائو وانگ يا پل طلايي ويتنام را اضافه كرد كه در كوهستان قرار دارد و به نظر مي‌رسد دو دست سنگي بزرگ آن را نگه‌ داشته‌اند. به همين علت اين پل، به پل دستان خدا هم معروف شده است. در اين مقاله از مجله دلتا در مورد پل طلايي ويتنام بيشتر بخوانيد.

تاريخچه پل دستان خدا

پل دستان خدا يا پل طلايي كه در دانانگ واقع شده است، در سال ۱۹۱۹ ساخته شد. اين پل كه قسمتي از يك مجموعه تفريحي در ويتنام است، مراجعه‌كنندگان را با عبور از روي پل، به سمت يك مجموعه تفريحي هيجان‌انگيز هدايت مي‌كند.

با اين كه اين پل براي مجموعه تفريحي ساخته شد اما در كمتر از چند سال، به نمادي از شهر دانانگ ويتنام تبديل شد. اين پل بيش از ۲ ميليارد دلار، هزينه برداشته است. به نظر مي‌رسد كه اين هزينه كاملا ارزش داشت چرا كه سالانه بيش از ۱.۵ ميليون بازديد‌كننده، از روي اين پل عبور مي‌كنند.

پل طلايي ويتنام

جنس پل از سنگ نيست!

يكي از نماينده‌هاي شركت سازنده گفته است كه بر خلاف تصور عمومي كه گمان مي‌شود جنس دست‌ها از سنگ تراشيده شده است، اين دست‌ها ابتدا به صورت اسكلت درآمده وسپس روي آن، با كمك فلزهاي مناسب، پوشيده شده است.

در نهايت با فايبرگلاس، اين پروژه به پايان رسيده است. زمان ساخت اين پل، حدود يك سال به طول انجاميد.

جاذبه گردشگري ويتنام

چشم انداز پل

پل طلايي ويتنام با ارتفاع ۱۴۰۰ متر و طول ۱۵۰ متر، چشم‌انداز پانوراما از مناظر با‌شكوه و مناطق اطراف شهر را به نمايش مي‌گذارد. در طول مسير ۸ محل مناسب براي استراحت و لذت بردن مردم از اين مناظر، تعبيه شده است.

مردم تصور مي‌كنند كه اين پل، توسط اين دو‌دست نگهداري مي‌شود در صورتي كه اين دو‌دست كاملا نمادين هستند و هيچ نقشي در نگهداري اين پل ندارند. علاوه بر مناظر معركه كوهستان، گل‌هاي بنفش كاشته شده در طرفين پل نيز باعث تحسين بازديدكنندگان مي‌شود.

پل كائو وانگ

اين پل ويتنامي امروزه يكي از بهترين مكان ها براي فيلمبرداري عروس و داماد است. تقريبا مي‌توان گفت كه بيشتر مردم ويتنام، براي فيلمبرداري عروسي خود، به اين پل زيبا مي‌روند.

مسير رسيدن به پل طلايي استفاده از تله كابين است. زماني كه سوار تله كابين شويد، چشم‌اندازي از جنگل‌هاي بي‌نظير و كوه‌هاي پوشيده از درختان را خواهيد ديد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب آيا تا به حال ساحل سرخ ديده‌ايد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

بهشتي در قلب بهشت!

۱۳ بازديد
درختان سر به فلك كشيده، آرامش و چشم‌اندازهاي حيرت انگيز اين جنگل شما را به مسيري مه آلود و رويايي مي‌كشاند. بهشتي در قلب مازندران.
جنگل اليمستان آمل

يكي از مقاصد پرطرفدار طبيعت‌گردي در ايران، جنگل اليمستان آمل است. جايي كه به شما فرصت تماشاي درختان انبوه و سرسبز و دوري از دغدغه‌ها را مي‌دهد. كوله‌‌بارتان را ببنديد و با مجله دلتا همراه باشيد تا براي‌تان از اقامت در جنگل اليمستان بگوييم و به گوشه گوشه اين مقصد رويايي سر بزنيم.

آشنايي با جنگل اليمستان آمل

جنگل اليمستان نقطه‌اي در جنگل‌هاي شمال ايران است كه به دليل درختان انبوه و سرسبزي كه دارد اين روستا به طلاي سبز ايران شهرت دارد.

اليمستان چون نگيني سبز در طبيعت آمل خودنمايي مي‌كند و نگاه عكاسان داخلي و خارجي را به خود جذب كرده است. طبيعت بكر و زيبايي جنگل‌ها، مراتع و سرسبزي آن وصف‌ناشدني است.

جنگا اليمستان

ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن دما، وجود چشمه‌سارهاي فراوان، پوشش جنگلي متنوع، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌هاي زيبا از شاخصه‌هاي جمعناپذير اين جنگل است.

اسم اليمستان از گياهي گرفته شده به نام اليما كه در نزديكي رودخانه مي‌رويد، اين گياه مثل پيازچه است و مصرف خوراكي دارد.

نگين سبز

طبيعت جنگل اليمستان

قدم به قدم اليمستان تا آن بالا، مملو از زيبايي است. قله اليمستان از جاذبه‌هاي اين روستا است كه با زمستان‌هاي پر برف و بهارهاي هميشه سرسبز، كوه نوردان زيادي را به خود فرا مي‌خواند. در مسير رفتن به قله اليمستان دورنماي قله دماوند، حتما قلب‌تان را نوازش مي‌كند.

براي آنها كه مي‌خواهند جاده و جنگل و كوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قلّه را در سفري يك روزه تجربه كنند، اليمستان كلكسيوني از زيباييهاست.

طلاي سبز

نقش پاي رستم

جالب‌تر از همه اين‌ها، منطقه نقش پاي رستم است در دل جنگل. نرسيده به قله جاي دو شهاب سنگ بزرگ ديده مي‌شود كه حفره‌هايي به عمق ۱۰ متر ايجاد كرده‌اند. بوميان منطقه معتقدند اين گودال‌ها جاي زانوهاي رستم است كه در اين منطقه زانو زده و از آب دريا نوشيده است. 

جنگل هيركاني

بهترين فصل براي بازديد از جنگل اليمستان

اواسط بهار و اوايل پاييز شايد بهترين فصل براي سفر به اليمستان باشد، اما از مناظر زيباي زمستاني هم نمي‌توان چشم پوشيد، البته به‌ شرطي كه تمامي اصول سفرهاي زمستاني رعايت شود.

آمل

چطور برويم؟

از آمل به كيلومتر ۲۰ و يا از تهران، به كيلومتر ۱۴۰ جاده هراز برويد. با ديدن جاده‎اي فرعي با تابلوي امامزاده قاسم يا امامزاده لهاش به راست بپيچيد. همان ابتداي فرعي به دو راهي مي‎رسيد كه بايد وارد جاده سمت چپ شويد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب ساحل درك، ديدار عاشقانه كوير و دريا را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

اين بار مصر عزيز يوسف شد!

۱۱ بازديد
كوير مصر مقصد نام‌آشناي طبيعت‌گردهايي است كه پاييز و زمستان هم به‌دنبال آغوش باز خورشيدند. اگر اينجا برويد قرار است تپه‌هاي شن‌هاي طلايي را درنورديد، دور آتش بنشينيد، مشتي ستاره براي خود بچينيد، به ديدن تخت عروس برويد. اينجا در قلب دشت كوير ايران، سكوت و هيجان را با هم تجربه كنيد.
كوير مصر اصفهان

شايد برايتان عجيب باشد كه مصر نام كويري در ايران است و  يكي از نقاط زيبا و تماشايي ايران با رمل‌‌هاي زرد‌رنگ و درخشان به‌‌شمار مي‌‌رود. لمس ماسه‌‌ها در كوير مصر زير پاهايتان، در حالي‌ كه كفش‌‌هايتان را در‌آورده‌‌ايد، مي‌‌تواند بسيار دلچسب و آرامش‌‌بخش باشد. شب‌‌هاي خنك و فرح‌‌بخش كوير مصر تجربه‌‌اي متفاوت برايتان رقم مي‌‌زند. با مجله دلتا همراه باشيد تا به كوير مصر اصفهان برويم.

كوير مصر كجاست؟

كوير مصر كه با نام‌هاي مزرعه يوسف و چاه‌دراز  شناخته مي‌شود، در روستايي به همين نام در منطقه خور و بيابانك اصفهان قرار دارد. اين كوير در ۵۵ كيلومتري شهرستان خور از توابع استان اصفهان و كنار روستايي به همين نام قرار دارد.

با فاصله گرفتن از روستا، پهنه‌اي به رنگ خاك پيش روي‌تان قرار مي‌گيرد كه سراسرش را شن‌هاي روان پوشانده‌اند. بي‌حساب و كتاب نيست كه نام اين جلوه شگفت‌انگيز طبيعت را درياي شني كوير مصر گذاشته‌اند.

در سفر به اين منطقه به خاطر بسپاريد كه قرار است به قلب دشت كوير ايران سفر كنيد.

كوير مصر

چرا نامش مصر است؟

فردي به نام يوسف كه از اهالي روستا بود، در زمان خشك‌شدن قنات روستا تصميم به حفر چاه گرفت. چند سال اهالي از آب اين چاه بهره بردند تا اينكه دوباره چاه كم‌آب و خشك شد. او بار ديگر چاهي عميق‌تر حفر كرد و روستاهاي اطراف اسم آن روستا را چاه دراز ناميدند.

 يوسف از اين نام خوشش نيامد و از اهالي روستا خواست كه به نام حضرت يوسف و داستان وي كه در سرزمين مصر رخ داده، نام مصر را روي آن بگذارند.
مردم نيز به احترام وي، پذيرفتند. يوسف پيش بيني اين روزهاي پر بازديد را كرده بود و از مردم روستا خواست تا خيابان عريضي را در وسط روستا احداث كنند.
در آن زمان كسي فكرش را هم نمي‌كرد كه روزي اين روستاي كوچك ميزبان تعداد زيادي از مسافران و گردشگران باشد.
خور و بيابانك

تجربه‌هاي لذت بخش كوير مصر اصفهان

به نظر، كسي نيست كه تعريف و تمجيد شب‌هاي كوير و آسمان پرستاره‌اش را نشنيده باشد. آسمان كوير مصر صاف، بدون ابر، پرستاره، شفاف و زيباست.

آسمان شب كوير مصر را نمي‌توان با واژه‌ها توصيف كرد، بايد آنجا باشيد تا دست دراز كنيد و يك ستاره براي خود از آسمانش بچينيد.

از آنجايي كه هواي شب هم در اين منطقه نسبتاً سرد مي‌شود، روشن‌كردن آتش و شب‌نشيني و گپ‌وگفت با همسفران از آن تجربه‌هاي خاطره‌ساز محسوب مي‌شود.

اصفهان

در طول روز هم كافي است پا‌برهنه روي تپه‌هاي شني روان و رمل‌هاي طلايي قدم بزنيد و در سكوت آنجا به دنبال پيداكردن خود برويد.

آسمان آبي است و زمين به‌ زيباترين رنگ خاكي ممكن نقاشي شده است. اينجا همان جايي است كه براي عكاسي و خلق ايده‌هاي ناب عكاسي در كوير جان مي‌دهد.

شترسواري در كوير مصر جزء جدانشدني از سفر گردشگران است. افراد محلي با دريافت وجهي در نزديكي كوير شما را سوار بر شترهايشان مي‌كنند تا بتوانيد خاطره جالب شترسواري را با قدم‌زدن روي تپه هاي شن‌هاي طلايي تجربه كنيد.

شترسواري

اگر آفرودباز باشيد و با ماشين شخصي خود به كوير مصر رفته باشيد، قطعاً مي‌دانيد كه چه تفريح وصف‌نشدني با آغوش باز پذيراي شماست.

آفرود

پيشنهاد مطالعه: مطلب ساحل درك، ديدار عاشقانه كوير و دريا را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

از اين آبشار خون مي‌چكد!

۱۳ بازديد
سياره ما، سرشار از پديده هاي شگفت انگيزي است كه صرفاً نگاه كردن به آنها ذهن آدمي را تا مدت ها به خود مشغول مي كند. در هر گوشه و كنار اين كره خاكي با پديده‌هايي مواجه هستيم كه برخي از آنها توجيه‌پذير و برخي ديگر فراتر از قوه ادراك آدمي است.
آبشار خون

در گوشه و كنار دنيا چيزهاي عجيب و غريب بسياري وجود دارد. شايد با شنيدن آبشار خون حيرت زده شويد. اتفاقي عجيب و نادر كه در قطب جنوب بيشتر از يك قرن همه را متعجب كرده است. با مجله دلتا همراه باشيد تااين پديده عجيب را بشناسيم.

آبشار سرخ رنگ

آبشار خون چگونه شكل گرفت؟

يكي از حيرت‌انگيزترين عجايب جهان آبشار خون ويكتوريا در قطب جنوب است. رودخانه‌اي يخي در غرب درياچه پوني در قطب جنوب كه آب قرمز اين رودخانه آبشارهايي را به وجود آورده است.

آبشارهاي خون در سال ۱۹۱۱ در قطب جنوب كشف شد. اين آبشارها كه آب سرخ رنگ دارند و ارتفاعشان به يك ساختمان ۵ طبقه مي‌رسيد، در نگاه اول، به نظر مي‌رسد از بالاي كوه، خون پايين مي‌ريزد و به صورت آبشار در مي‌آيد.

آبشار خون قطب جنوب

دانشمندان پس از يك قرن سرانجام توانستند معماي آبشار سرخ رنگ را حل كنند. آن‌ها بعد از انجام آزمايش‌هايي به اين نتيجه رسيدند كه اكسيداسيون آهن باعث شده تا آب حالت زنگ زدگي پيدا كند.

هنگامي كه آب آهن‌دار به اكسيژن برخورد مي‌كند دچار زنگ زدگي مي‌شود و در نتيجه به رنگ سرخ در مي‌آيد بنابر‌اين رنگ آب درياچه و رودخانه را به رنگ قرمز در مي‌آورد.

 آبشار قرمز رنگ

درياچه‌اي محبوس در لايه‌هاي يخ 

آبشار سرخ رنگ از يك درياچه بزرگ روان شده است كه در زير لايه‌اي از يخ محبوس شده است. اين درياچه عليرغم مدت زمان زيادي كه محبوس بوده است، يخ نزده است.

عجايب جهان

 

شايد بار اول كه اين جمله را مي‌شنويد چندان برايتان ملموس نباشد اما وقتي كه آب يخ مي‌زند از خود گرمايي ساطع مي‌كند و اين گرما يخ‌هاي سرد اطراف را گرم مي كند. آب‌نمك دماي يخ‌زدگي پايين‌تري دارد و وقتي كه با گرما همراه مي‌شود، به روان شدن مايع كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب از سقف اين غار ستاره مي‌بارد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

بياباني كه اقيانوس را در آغوش گرفته است

۷ بازديد
قرار است امروز به يك بيابان برويم، پس هر چه براي بازديد از يك بيابان نياز داريد را آماده كنيد. البته وسايل شناي خود را فراموش نكنيد چرا كه قرار است در بيابان شنا كنيم.
پارك ملي لينسويز ماراينسيز

در روي اين كره خاكي، مكان‌هاي بسيار عجيبي وجود دارد. جاهايي كه بيشتر شبيه يك سياره ديگر هستند تا مكاني عادي بر روي زمين. پارك ملي لينسويز ماراينسيز برزيل يا ساحل ملافه‌اي هم يكي از اين عجايب است و زيبايي غير‌عادي و به شدت تاثير‌گذاري دارد. همراه مجله دلتا براي تماشا و گشت و گذار در اين مخلوق منحصر به‌فرد باشيد.

ساحل بياباني

پارك ملي لينسويز ماراينسيز

اين پارك ملي، قطعا يكي از خارق‌العاده‌ترين پديده‌هاي طبيعي دنياست كه در شمال شرقي كشور برزيل و ايالت مارانو قرار دارد و مشابه آن را در هيچ كجاي ديگر نمي‌توان ديد. اگر بخواهيم لينسويز ماراينسيز برزيل را در يك عبارت خلاصه كنيم بايد بگوييم تركيبي متضاد اما دل‌پذير از دريا و صحرا در كنار هم كه همين تركيب باعث جذب سالانه ميليون ها گردشگر به آن شده است.

ساحل ملافه اي

اين پارك زيبا نه تنها يكي از بهترين پارك‌هاي ملي برزيل بلكه يكي از شگفت‌انگيزترين مكان‌ها در دنياست. اين پارك متشكل از ۱۵۵۰ كيلومتر مربع شن سفيد و نرم است كه در فاصله‌هاي منظم از هم قرار دارد و بين آنها درياچه‌هاي فيروزه رنگي بسيار زيبايي قرار گرفته است.

بيابان يا ساحل يا ساحل بياباني ؟

داخل اين پارك در برزيل، ساحلي وجود دارد سفيد، بزرگ و گسترده با تپه‌هاي شني كه در نگاه اول به شكل يك ساحل به نظر مي‌آيند اما در واقع با يك بيابان واقعي سر و كار داريد.

 كشور برزيل

به دليل قرارگيري پارك لينسويز ماراينسيز در كنار حوزه رود آمازون، موقع شروع هر سال، باران بسيار زيادي در آن شروع به بارش مي كند كه همين موضوع باعث مي شود تا تپه هاي شني اين منطقه پر از گودال هاي آب وسيع بشوند و يك مكان شگفت‌انگيز را به‌وجود بياورند.

تپه‌هاي شني از كجا آمده‌اند؟

بيابان معمولا پهنه‌اي وسيع و هموار از شن است اما چه شده كه تپه‌هاي شني در اين ساحل بياباني يا به اصطلاح ديگر ساحل ملافه‌‌اي به وجود آمده‌اند و باعث به وجود آمدن تالاب‌هاي بي‌نظير مي‌شوند؟

كشور برزيل

از اين پارك ملي، دو رودخانه رد مي‌شود كه سال‌ها شن‌ها را از دهانه رودخانه به داخل اقيانوس اطلس مي‌برده‌اند و در نتيجه در طي هزاران سال باعث بوجود آمدن لايه‌هاي عميق از شن شدند. اما اين شن‌ها به دليل بادهاي قدرتمندي كه مي‌وزيد كيلومترها منتقل شدند و آرام آرام تپه‌هايي هلالي شكل بوجود آوردند كه امروزه ما به عنوان پارك ملي لينسويز ماراينسيز مي شناسيم.

اقيانوس اطلس

چرا ساحل ملافه‌ اي ؟

به وجود آمدن تپه‌هاي شني متعدد و فراوان در اين ساحل بياباني ، بارش‌هاي فراوان و جمع شدن آب در ميان اين تپه‌ها، باعث به وجود آمدن ظاهر ملافه‌اي شكل اين ساحل‌هاست. درست شبيه ملحفه‌اي كه روي تخت به طور نامنظمي رها شده است. از همين رو به آن ساحل ملافه‌‌اي نيز مي‌گويند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب دره‌ ستارگان در تسخير ارواح را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

اينجا دهكده‌اي است كه نگراني در آن معنا ندارد

۹ بازديد
در ميان انبوهي از سرسبزي، طراوت و مسير خروشان رودخانه دودانگه ساري، سدي عظيم و باشكوه به نام سد شهيد رجايي ساخته شده كه مردم محلي به آن سد سليمان تنگه مي‌گويند. سدي كه چشمانتان را مسحور مي‌كند.
سد سليمان تنگه

يكي از مقاصد گردشگري و تفريحي شمال كشور، سد سليمان تنگه يا سد شهيد‌ رجايي است كه در بخش دودانگه‌ شهرستان ساري قرار دارد و دهكده آرامش، پايين آن واقع شده است. اگر به‌دنبال مكاني براي داشتن آرامش هستيد، اين مقاله مجله دلتا را دنبال كنيد.

سد شهيد رجايي

مكاني در دل طبيعت و پر از سرسبزي و زيبايي وجود دارد كه با نام دهكده آرامش شناخته مي‌شود. اين مجموعه گردشگري در كنار سدي با ابهت و زيبا قرار دارد. از بالاي اين سد مي‌توانيد شكوه و چشم‌انداز خيره‌كننده اين منطقه را ببينيد و محو تماشاي آن شويد.

آشنايي با سد شهيد رجايي

يكي از سدهاي زيبا و ديدني خاورميانه، سد شهيد رجايي يا سليمان تنگه است كه در ۴۵ كيلومتري جنوب غربي شهرستان ساري قرار دارد. اين سد در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداري رسيد. آب سد رجايي از رودخانه‌ تجن بخش دودانگه‌ تأمين مي‌شود.

رودخانه‌ي تجن

مشخصات سد:

  • نوع سد: بتني دو قوسي
  • ارتفاع سد: ۱۳۸ متر
  • مساحت درياچه: ۵۲۰ هكتار
  • طول درياچه: ۸۵۰۰ متر

دهكده آرامش

سليمان تنگه، دهكده‌ آرامش

دهكده‌ گردشگري آرامش، از جاهاي ديدني ساري است و در كنار سد شهيد رجايي قرار دارد. اين تفرجگاه از سال ۱۳۷۹ پذيراي مسافران است و با داشتن امكانات تفريحي، اقامتي و طبيعت زيبا، گردشگران زيادي را به‌سوي خود جذب مي‌كند.

قرارگرفتن سازه‌ سد در دل طبيعت و ميان كوه‌هاي منطقه، چشم‌انداز بي‌نظيري را ايجاد كرده است.

دهكده‌ گردشگري آرامش

تفريح و گردش در دهكده

هنگام بازديد از دهكده گردشگري شهيد رجايي مي‌توانيد از انواع ورزش‌ها و تفريح‌هاي مختلف، نهايت لذت را ببريد كه در ادامه به تعدادي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

  • بازديد از تاج سد
  • تفريح‌ها آبي: قايق‌راني، اسكي روي آب، اتوبوس دريايي و پدال رو
  • گردشگري ورزشي: سليمان تنگه، مكان مناسبي براي ورزش‌هاي آبي و برپايي مسابقه‌هاي ورزشي است.
  • تورهاي ماهيگيري و غواصي: در درياچه سد مي‌توانيد در تورهاي ماهيگيري شركت كرده و لذت ماهيگيري در سليمان تنگه را تجربه كنيد. تور غواصي نيز از جمله تورهاي مفرحي است كه در اين مكان برگزار مي‌شود.
  • جنگل‌نوردي و تماشاي چشم‌انداز آرامش: سليمان تنگه و مناظر زيباي آن، شما را به پياده‌روي در دل جنگل، تماشاي مناظر سرسبز شاليزارها و گوش دادن به آواي شنيدني طبيعت دعوت مي‌كند.
  • آب‌تني: آب‌تني در رودخانه‌ها و درياچه‌ها هميشه‌ يكي از تفريح‌هاي هيجان‌انگيز بوده است.

تفرجگاه

اقامت در دهكده

اگر دوست داشتيد، مي‌توانيد شب را در دهكده‌ آرامش اقامت كنيد. در داخل دهكده، واحدهاي اقامتي كوچك و بزرگ با امكانات رفاهي براي اقامت مسافران و گردشگران وجود دارد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب تماشاي تاريخ و هنر در نگين سرخ هندوستان را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

از سقف اين غار ستاره مي‌بارد!

۱۵ بازديد
ديدن ستاره‌ها در تاريكي شب بي‌شك يكي از زيبايي‌هايي است كه در دنيا و هر كجا كه باشيم، بي‌بها نصيب هركسي مي‌شود. آسمان تاريك شب و ستاره‌هاي چشمك‌زن. كسي در دنيا نيست كه اين صحنه را دوست نداشته باشد و از ديدن آن لذت نبرد اما در عين حال كسي هم اين فكر را نمي‌كند كه بتواند ستاره‌ها را در جايي غير از آسمان ببيند.
غارهاي وايتومو

غارهاي وايتومو در نيوزيلند در سقف‌هاي خود ستاره‌هايي درخشان و چشمك‌زن دارند. اما اين ستاره‌ها متعلق به كهكشان‌ها و آسمان نيستند. كرم‌هاي شب‌تابي هستند كه بر روي سقف اين غارها زندگي مي‌كنند. اگر براي شما هم جالب است كه ستاره‌هاي اين غار عجيب را بشناسيد با مجله دلتا همراه باشيد.

غار وايتومو نيوزلند

ستاره‌هاي پرنور غارهاي وايتومو

بي‌شك يكي از زيبايي‌هاي عجيب و طبيعي جهان، غار كرم‌هاي شب‌تاب وايتومو است.

تركيب كرم شب‌تاب و غار مي‌تواند يكي از هيجان‌انگيزترين زيبايي‌هاي جهان باشد. تصور كنيد زماني كه در حال غارنوردي و سوار بر قايق هستيد، موجوداتي درخشان بر روي سقف غار قرار داشته باشند و شما را به شك بيندازند كه آيا در نقطه‌اي نزديك به زمين در شب قرار گرفته‌ايد؟

غار كرم‌هاي شب‌تاب

تاريخچه غار كرم‌هاي شب‌تاب

غار درخشان وايتومو را سال‌ها قبل مردم بومي قبيله مائوري با نام غار كرم‌تاب مي شناختند و اين غار در بين آنان معروف بود.

در سال ۱۸۸۷ ميلادي، فردي به نام فردميس كه يك گردشگر و جهانگرد انگليسي بود، به نيوزيلند سفر كرد و طي يك گردش ماجراجويانه به مجموعه غارهاي وايتومو، زيبايي اين غار را كشف كرد.

 غار كهكشاني

از آن زمان به بعد بود كه در تمامي دنيا، هر كجايي كه مي‌شد اين غار به همگان معرفي شد و اين غار شهرتي جهاني بدست آورد.

فردميس در سفرنامه خود اين‌گونه گفته است: سوار بر قايق از ميان دنيايي نوراني و شگفت‌انگيز گذر مي‌كردم و من فقط به نظاره نورهاي آبي رنگي كه غار را روشن كرده بود نشسته بودم.

غار درخشان وايتومو

كرم‌هاي شب‌تاب

كرم‌هاي شب‌تاب در حالت بالغ خود اندازه يك پشه هستند و اصلا در هنگام روز جذابيتي ندارند. هنگامي كه شب فرا مي‌رسد، تازه نمايش اين كرم‌هاي شب‌تاب شروع مي‌شود.

اين كرم‌ها داراي پوستي شفاف هستند و به علت فعل و انفعالات و واكنش‌هاي شيميايي كه در بدن خود دارند، نوري كه داراي طيف‌هاي آبي و سبز است از طريق پوسته شفاف و نازك خود به اطرافشان ساطع مي نمايند.

كرم‌هاي شب‌تاب

درواقع هدف آنان از اين كار تنها اين است كه ادامه بقا دهند و نمي‌دانند تلاش غريزي آن‌ها براي جذب طعمه و غذا و همچنين جفت براي خود، باعث بوجود آمدن يكي از زيباترين مكان‌هاي مرموز و عجيب و طبيعي جهان شده است.

مكان‌هاي مرموز

پيشنهاد مطالعه: مطلب درياچه بهشتي گرگان، ناشناخته چهار فصل را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

تماشاي تاريخ و هنر در نگين سرخ هندوستان

۸ بازديد
هرگاه صحبت از كشور هندوستان مي‌شود ناخودآگاه حس لطيفي به همراه داستان‌هاي عاشقانه و موسيقي در يك طبيعت ناب در ذهن‌ها تداعي مي‌شود. منحصر به فرد‌ترين آثار و بناهاي تاريخي در اين كشور وجود دارند كه در پس ديوارهاي آن‌ها ماجراهاي واقعي آكنده از قدرت و عدالت، عشق و نفرت جا‌خوش كرده است.
لال قلعه

لال در زبان هندي به معني سرخ است. لال قلعه يا قلعه سرخ از بزرگ‌ترين و زيباترين جاذبه‏‌هاي گردشگري هندوستان است. معمارش، شخصي به نام احمد لاهوري است. اين بنا محل سكونت امپراطور و خانواده سلطنتي بوده‌ ‎است. براي آشنايي بيشتر با عروس زيباي شاه جهان، با مجله دلتا همراه شويد.

تاريخچه لال قلعه

شاه‌جهان، پنجمين امپراطور مغول، وقتي پايتخت خود را از آگرا به دهلي تغيير داد دستور احداث اين قلعه را صادر كرد. اين قلعه كه ديوار قرمزرنگ دارد در كنار رود يامونا قرار دارد و به شكل هشت ضلعي نامنظم است.

قلعه سرخ

سبك معماري قلعه سرخ

معماري آن تركيبي از سبك هندي و مغولي است. اين سبك معماري بخاطر خلاقيت و نوآوري در زمان خودش، روي سبك معماري ساختمان‌ها و باغ‌هاي بعدي در دهلي، راجستان و جاهاي ديگر تاثير گذاشت.

بخش‌هاي مهم قلعه سرخ

ديوان‌عام، حياط بيروني مستقل و بزرگي است كه با سنگ‌هاي مرمر سفيد فرش شده است. شاه بر روي ايواني در ديوار شرقي مي‌ايستاده و با عموم مردم ديدار مي‌كرده‌ است.

ديوان‌خاص، سالن ميهمانان و ملاقات‌هاي خصوصي شاه بوده و البته تخت مشهور ‏شاه جهان به نام تخت طاووس نيز در ‏آنجا قرار داشته است.

جاذبه گردشگري هندوستان

تخت‌طاووس، همان تختي است كه بعدها توسط نادر‌شاه به عنوان غنيمت به ايران آورده شد. در قسمت‏هاي مختلفي از كاخ شعرهايي به زبان فارسي ديوارها را تزئين كرده است.

كاخ‌ رنگي محل اقامت همسر اصلي شاه بوده است. بنايي زيبا با تزئينات طلايي، سقف منقوش و حوض مرمرين. ممتاز‌محل نيز اتاق خصوصي شاه بوده‌ ‎است كه اتاق‌هاي خواب، مكان‌هاي عبادت و ايوان را شامل مي‌شود.

دهلي

موزه‌هاي قلعه 

هم اكنون در لال قلعه دو موزه وجود دارد:

  • موزه اول شامل منسوجات كتابها، اشيا و دست‌نوشته‌هاي تاريخي و هنري مي‌باشد كه به دوران گوركاني هند يا ايران ارتباط دارد.
  • موزه دوم اكثراً متعلق به نمايش جنگ‌افزار‌هاي تاريخي آن زمان تا دوران اشغال انگليس است.

شاه جهان

دروازه‌هاي قلعه

  • دروازه لاهور كه دروازه اصلي قلعه بوده نامش را از شهر لاهور واقع در پاكستان گرفته‌ است.
  • دروازه دهلي دروازه‌اي كه به سوي دهلي قديم بوده‌ است.
  • دروازه فيل كه مقابلش دو مجسمه با شكوه سياه رنگ از فيل قرار گرفته است.

دروازه دهلي

نگين سرخ هندوستان

تلالو آفتاب درخشان دهلي بر روي قلعه سرخ، تداعي‌گر هنر و شاهكار معماري قرون وسطي در اين شهر است. قلعه سرخ دهلي به‌قدري چشم‌نواز است كه در همان نگاه اول شما را مسحور تماشاي خود مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب رنگين كمان را اين‌بار روي زمين ببينيد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

دره‌ ستارگان در تسخير ارواح!

۱۳ بازديد
قشم به داشتن عجايب هفتگانه معروف است. يكي از اين عجايب شگفت‌انگيز، دره ستارگان نام دارد. در اين دره ستارگان به حدي در نزديكي شما قرار دارند كه احساس مي‌كنيد در يك دنياي ديگر هستيد.
دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم يكي از شاهكارهاي كم‌نظير طبيعت در جزيره زيباى قشم محسوب مي‌شود. اهالى جزيره عقيده دارند كه روزگاري، ستاره‌اى از آسمان به قلب جزيره افتاده و اشكال عجيبى را از خاك و سنگ و ماسه پديد آورده است. به اين مكان در اصطلاح استاره افته و گاهى استار افتيده گفته مي‌شود. اما، براى اين پديده نام دره ستارگان جا افتاده است. با اين مقاله از مجله دلتا همراه باشيد.

پيدايش دره ستارگان قشم

دره ستارگان به دليل زيبايي طبيعي منحصر به فردي كه دارد، يكي از شناخته‌ شده‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي در سطح جهان محسوب مي‌شود. شكل‌گيري اين دره بدون دخالت انسان بوده و هنوز هم با يك بارندگي شديد، تغيير شكل مي‌دهد و بر جذابيت‌هاي آن اضافه مي‌شود.

دره ستارگان

نتايج بررسي‌هاي انجام شده توسط زمين‌شناسان نشان مي‌دهد آب‌هاي سطحي، رگ‌بارهاي فصلي و تندبادها باعث فرسايش اين ناحيه و بوجود آمدن دره ستارگان شده‌اند.

باورهاي بوميان منطقه درباره دره ستارگان

بوميان اين منطقه افسانه‌هاي مختلفي درباره اين دره نقل مي‌كنند كه شنيدن برخي از آن‌ها، ترسناك و برخي ديگر هم جذاب هستند. آن‌ها معتقدند پس از برخورد ستاره، شكافي بزرگ در دل زمين ايجاد شد و تمام ماسه‌هايي كه در اثر برخورد به سمت بالا در حال حركت بودند، در همان حالت، تشكيل ستون‌هايي جذاب را دادند كه هم اكنون قابل مشاهده هستند.

جاذبه هاي گردشگري قشم

برخي از مردم اين منطقه معتقدند پس از غروب آفتاب، صداهايي كه از دره به گوش مي‌رسد مربوط به ارواحي بوده كه از حضور انسان‌ها ناراحت هستند. اين باور قديمي تا حدي براي مردم اين منطقه جدي بوده كه تحت هيچ شرايطي بعد از غروب آفتاب وارد اين دره نمي‌شوند.

اين دره به حدي شهرت پيدا كرد كه «فيلم اژدها وارد مي‌شود» با محوريت باورهاي مردم محلي قشم ساخته شد و در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در‌آمد.

جزيره قشم

آيا دره ستارگان قشم جن دارد؟

در طول سال‌ها بوميان داستان‌هاي زيادي در مورد وجود جن در دره ستارگان قشم گفته‌اند. مثلا مي‌گويند شب‌ها اينجا ارواح و اجنه رفت‌وآمد دارند يا حتي افرادي بودند كه شنيدن صداهاي عجيب و غريب در اين مكان را گزارش داده‌اند.

دانشمندان معتقدند كه صداي عجيب و غريبي كه اينجا شنيده مي‌شود بخاطر وجود حفره‌هاي ريز و درشت در صخره‌هاست و زماني كه باد بين اين حفره‌ها به جريان درمي‌آيد صدايي توليد مي‌كند كه براي گوش مردم آشنا نيست.

ژئوپارك قشم

دره ستارگان قشم در شب

اگر به دنياي ارواح اعتقادي نداريد و از اين صداها نمي‌ترسيد، بهتر است شب را در اين منطقه سپري كنيد تا در كنار آرامش شگفت‌انگيز آن بتوانيد ستارگان را در آسمان با انگشتان خود بشماريد. تازه پس از غروب آفتاب تصاويري در ذهنتان ماندگار خواهد شد كه هيچ‌جايي تكرارشدني نيستند.

غروب شگفت انگيز

بايد بدانيد كه اين دره به عنوان بخشي از ژئوپارك قشم و آثار طبيعي در سازمان يونسكو به ثبت جهاني رسيده است. بد نيست بدانيد ژئو پارك قشم به دليل آثار طبيعي فراوان و منحصر‌به‌فردي كه دارد به عنوان تنها ژئوپارك خاورميانه شناخته مي‌شود.

موقعيت مكاني 

دره ستارگان در جنوب‌شرقي جزيره زيباي قشم واقع شده و در نزديك‌ترين فاصله با روستاي بركه خلف قرار گرفته است. شما پس از طي كردن مسافت ۵ كيلومتر از قشم، خود را به ورودي دره ستارگان خواهيد رساند.

آب‌و‌هواي جنوب در فصل تابستان بسيار گرم است و به همين دليل مي‌توان بهترين زمان سفر به قشم را در اوايل بهار و پاييز و زمستان دانست. پيشنهاد مطالعه: مطلب آبشاري كه يك جزيره را مي‌بلعد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.