روف گاردن، مزايا و معايب

۶۱ بازديد
خيلي از افرادي كه در شهرها زندگي مي‌كنند و فضاي سبز نزديك به خود ندارند، به فكر طراحي يك فضاي سبز بر روي پشت بام خانه‌شان مي‌افتند.
روف گاردن

روف گاردن به پوشش گياهان روي پشت بام گفته مي‌شود كه اين پوشش گياهي باعث بهبود در مصرف انرژي در ساختمان خواهد شد. در ادامه اين بخش از مجله دلتا با مزايا و معايب روف گاردن آشنا خواهيد شد كه اميدواريم از مطالعه اين مطلب نهايت بهره را ببريد.

اگر در خانه‌هاي آپارتماني زندگي مي‌كنيد، مي‌توانيد علاوه بر طراحي مناسب براي دكوراسيون بالكن و تراس به كمك روف گاردن نيز باغي كوچك و ايده آل را به محوطه خانه بياوريد.

بام سبز

 مزايا و معايب

بام سبز يا روف گاردن مي‌تواند فضايي بي‌نظير را در اختيار شما و اعضاي خانواده‌تان قرار دهد، از اين رو بهتر است در هنگام طراحي روف گاردن دقت و حساسيت لازم را به خرج دهيد و مزايا و معايب آن را نيز در نظر بگيريد.

مزاياي روف گاردن

  1.  بام سبز داراي جذابيت بصري است و مي‌تواند باعث خلق منظره‌اي بكر در نزديك‌ترين نقطه به شما شود.
  2. اگر شما در شهري شلوغ زندگي مي‌كنيد، مي‌تواند تا حدي از سر و صداي محيط اطراف بكاهد و آلودگي‌هاي هوا و صوتي را كاهش دهد.
  3. بام سبز در برابر سرما و گرما عايق خوبي است و نقش موثري را ايفا مي‌كند به صورتي كه در فصل سرما نياز كمتري به سيستم گرمايشي داريد و در فصل گرما نيز نياز به استفاده از سيستم هاي سرمايشي كمتر مي‌شود.
  4.  فضايي مناسب و ايده آل را روي پشت بام ايجاد مي‌كند و شما مي‌توانيد ساعت‌ها در اين مكان زيبا و بكر استراحت كنيد.
  5. باعث تصفيه هوا و كاهش دي اكسيد كربن مي‌
  6. بهبود مناظر اطراف ساختمان و فراهم آوردن فضايي سبز و زيبا
  7. به شما اين امكان را مي‌دهد كه به كشاورزي مشغول شويد و با كاشت سبزيجات و صيفي‌جات تا حدودي در خريد مواد غذايي صرفه جويي نماييد.
  8. براي افرادي كه به باغباني و كشاورزي علاقه‌مند هستند، مي‌تواند باعث ايجاد حس خوبي ‌شود.

مزاياي روف گاردن

معايب روف گاردن

بام سبز علاوه بر اينكه داراي مزاياي فراواني است ، معايبي نيز دارد كه بهتر است با آن آشنا شويد و هنگام طراحي اين مشكلات را مد نظر داشته باشيد

  1. اجراي اين طرح از هزينه زيادي برخوردار است زيرا نياز به نگهداري، عايق بندي، رسيدگي و ضد آب كردن بيشتري نسبت به ديگر سقف‌هاي ساده يا معمولي دارد
  2. امكان ايجاد روف گاردن در فضاهاي كوچك وجود ندارد.
  3. اگر پشت بام نتواند وزن روف گاردن را تحمل كند باعث نشست سقف مي‌شود و خسارت‌هايي را براي ساختمان ايجاد مي كند
  4. نمي‌توان همه نوع پوشش گياهي را كاشت، علاوه بر اين، پوشش گياهي بايد با شرايط آب و هوايي منطقه مطابقت داشته باشد.
  5. از ديگر معايب بام سبز مي‌توان به سنگين شدن سقف و نفوذ ريشه گياهان در سقف اشاره كرد كه اين موضوع باعث ته نشين شدن ذرات خاك مي‌شود و در نتيجه سقف نشست مي‌كند.
  6. مراقبت از روف گاردن با توجه به نوع طراحي آن از ساده تا پيچيده متفاوت مي‌باشد و دستور نگهداري در هر يك از اين طراحي‌ها با يكديگر متفاوت است.

 

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با روش‌هاي بزرگ نشان دادن اتاق خواب مطلب “۶ ترفند براي بزرگ نشان دادن اتاق خواب” را بخوانيد.

 

۶ ترفند براي بزرگ نشان دادن اتاق خواب

۷۸ بازديد
در تغيير دكوراسيون، اكثرا به دنبال راهكارهايي هستند كه باعث بزرگ نشان دادن اتاق خواب شود. مي‌توان با تغييراتي در رنگ وسائل و ديوارها اتاق را بزرگتر نشان داد
بزرگ نشان دادن اتاق خواب

چه به تازگي به خانه جديدتان اسباب‌كشي كرده باشيد و چه بخواهيد اتاق خواب‌هاي خانه فعلي خود را طراحيِ مجدد كنيد، هميشه تغييرِ اتاق‌هاي كوچك كارِ چالش‌برانگيزي است. اما شما مي‌توانيد با بكارگيريِ چند ترفند، يك فضاي كوچك را طوري تغيير دهيد كه احساسِ بزرگتر و جادارتر بودن را به شما القا كند. در ادامه اين بخش از مجله دلتا ۶ ترفند براي بزرگ نشان دادن اتاق خواب را باهم مي‌خوانيم.

۱. براي ديوار‌ها رنگِ روشن و براي وسائل از رنگ‌هاي متفاوت استفاده كنيد.

يكي از نكات مهم در تزئين و طراحي اتاق خواب رنگِ ديوار‌ها و وسائلي است كه در آن استفاده مي‌شود. توصيه كارشناسانِ طراحيِ داخلي براي اتاق خواب اين است كه رنگ ديوارها، سقف و در و پنجره روشن باشد و رنگِ وسائلي كه در آن چيده مي‌شود تنوع داشته باشد تا از شدتِ مينماليستيِ سبك كاسته بشود.

كارشناسِ طراحيِ داخلي، روري كارتر، مي‌گويد: «وقتي رنگ ديوار‌ها سفيد است و شما هم يك ميز سفيد رنگ در آن مي‌گذاريد، ميز در ديوار محو مي‌شود و اين باعث مي‌شود يك حجمِ سنگين در اتاق كمتر به چشم بيايد.» در واقع نكته نخست اين است كه نه زياد از رنگ سفيد استفاده كنيم و نه كم!

اتاق خواب

۲. هماهنگي بين رنگ‌ها بسيار مهم است.

علاوه بر به كار بردن رنگ روشن در ديوارها، رعايت هماهنگي وسائلي كه در اتاق استفاده شده هم نكته بسيار مهمي است ومي‌تواند به بزرگ نشان دادن اتاق كمك كند. قاليچه، مبلمان، آثار هنري و اقلامِ تزئينيِ ديگر بايد سايه‌روشن‌هاي متفاوت داشته باشند تا چشم به سمتشان كشيده شود.
روري مي‌گويد: «اگر اتاقِ خواب به خوبي تزئين شده باشد، اين وسائل اتاق هستند كه توجه را جلب مي‌كنند نه كوچكي اتاق»

۳. براي ايجاد فضاي خالي از تخت پايه بلند استفاده كنيد.

اگر تختان را عوض كنيد و يك تختِ پايه‌بلند خريداري كنيد، مي‌توانيد از فضاي زير آن براي ملحفه‌ها و لباس‌ها استفاده كنيد. اين كار باعث مي‌شود زمين اتاق خواب نيز كمتر تحتِ اشغالِ وسائل به نظر برسد. تخت‌هاي حجيم كه زيرشان پُر است، براي اتاق‌هاي كوچك مناسب نيستند و هيچ خدمتي هم به شما نمي‌كنند.

۴. از فرش‌هاي كاملاً تخت استفاده كنيد.

داشتن يك قاليچه در اتاق خواب هميشه گزينه بسيار مناسبي براي تزئين است. قاليچه در روز‌هاي سرد زمستان به اتاق خواب گرما مي‌بخشد و اتاق خواب را زيبا مي‌كند. بهترين نوع قاليچه، قاليچه بسيار تخت است كه با رنگ سفيد ديوار‌هاي اتاق خواب همخواني دارد و آنقدر‌ هم حجيم نيست كه باعث شود ساير وسائل اتاق به چشم نيايد.

دكوراسيون اتاق خواب

۵. بالاي تخت از آثار هنري بزرگ استفاده كنيد.

براي آنكه به اتاق چهره‌اي ملايم‌تر ببخشيد، يك اثر هنري را جايگزين تاج بلند تخت بكنيد. اين ترفند ساده باعث مي‌شود، آثار هنري توجه را به خود جلب كنند و سقف اتاق بلندتر به نظر برسد.

۶. يك آينه در مقابل منبع نور قرار دهيد تا نور را بازتاب كند.

يك روش منحصر‌به‌فرد ديگر براي ايجاد توهم بزرگي در اتاق، اين است كه يك آينه بزرگ را درمقابل منبع نور قرار دهيد. روري مي‌گويد: «بهترين كار اين است كه يك آينه قدي را روي ديوار مقابل پنجره نصب كنيد.» اين كار باعث مي‌شود اتاق دو‌برابر بزرگتر به نظر برسد.

 

پيشنهاد مطالعه: براي آگاهي از تاثير رنگ‌ها در دكوراسيون، مطلب “تاثير رنگ در دكوراسيون داخلي” را بخوانيد.

تاثير رنگ‌ در دكوراسيون داخلي

۶۵ بازديد
انتخاب رنگ مناسب براي دكوراسيون، يكي از وظايف طراحان داخلي است. بيشتر طراحان با روانشناسي رنگ آشنا هستند و با توجه به كاركرد آن فضا، رنگ مناسبي را انتخاب مي‌كنند.
تاثير رنگ‌ها در دكوراسيون داخلي

شما با آگاهي از تاثير رنگ‌ بر دكوراسيون داخلي مي‌توانيد براي طراحي فضاي داخلي منزل خود بهترين و مناسب‌ترين رنگ را انتخاب كنيد. با مجله دلتا همراه باشيد تا در ادامه درباره تاثير رنگ‌ها بيشتر صحبت كنيم.

روان شناسي رنگ براي طراحي داخلي

وقتي در مورد رنگ شناسي دكوراسيون صحبت مي‌كنيم، بايد بدانيم كه رنگ‌ها به طور تصادفي مورد استفاده قرار نمي‌گيرند. در نگاه اول ممكن است فكر كنيم مثلا انتخاب رنگ‌ها براي يك اتاق نشيمن، يا براي كل خانه ساده است، زيرا ما رنگي را انتخاب مي‌كنيم كه دوست داريم.

دكوراسيون داخلي

رنگ شناسي در طراحي دكوراسيون داخلي

با اضافه كردن يك رنگ خاص يا تركيبي از رنگ‌ها, مي‌توانيد به سادگي حالت خود را تغيير دهيد, اتاق شما با ايجاد توهم نوري، كوچك‌تر يا بزرگ‌تر مي‎شود.

رنگ بر روي ذهن افراد تاثير مي‌گذارد, مي‌تواند ما را تشويق كند, مي‌تواند ما را خوشحال كند, مي‌تواند باعث شود احساس امنيت و آرامش كنيم, مي‌تواند توانايي تمركز يا به ياد آوردن چيزهاي دلپذير را افزايش دهد. در مقابل، رنگ هايي نيز وجود دارند كه ما را افسرده مي‌كنند.

روانشناسي رنگ

۳ نكته در انتخاب رنگ دكوراسيون

در انتخاب رنگ در نظر بگيريد كه:

  1.  چه مقدار زمان را در آنجا صرف مي‌كنيد، چه مواقعي را آنجا هستيد و چه كارهايي را انجام خواهيد داد.
  2. آيا نور خورشيد، وارد اتاق مي‌شود يا خير.
  3. اتاق شما چقدر بزرگ است.

با توجه به اين نكات، از رنگ‌هاي روشن‌تر يا تيره‌تر استفاده كنيد. رنگ‌هاي روشن احساس فضاي بيشتري را مي‌دهند و رنگ‌هاي تيره‌تر يا گرم باعث مي‌شود كه اتاق كوچك‌تر به نظر برسد.

اين نكته را بدانيد كه تاثير رنگ بر افراد يكسان نخواهد بود. به طور مثال, بسياري از افراد رنگ سياه را رنگ عزاداري يا مسائل غم‌انگيز مي‌دانند، در حالي كه برخي ديگر ممكن است دوست داشته باشند و احساس خوبي بگيرند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با چيدمان بالكن “چيدمان تابستاني بالكن” را بخوانيد.

جديدترين مدل‌هاي پرده

۱۰۰ بازديد
نصب پرده مناسب در سالن پذيرايي و هماهنگي و ست بودن رنگ آن با ديگر وسايل مي تواند زيبايي ظاهري بسيار بيشتري به منزل ببخشد.
مدل پرده جديد پذيرايي

توجه به جزئيات، رنگ، طرح و حتي سبك دكوراسيون شما تأثير زيادي روي انتخاب مدل پرده جديد پذيرايي‌ شما خواهد داشت. اما به طور كلي برخي از مدل‌ها و طرح‌ها در سال جديد بيشتر از گذشته مورد استقبال قرار مي‌گيرند و فضاي خانه شما را نيز به محيطي امروزي‌تر و مدرن‌تر تبديل مي‌كنند.

همان‌طور كه مي‌دانيد پرده‌ها نقش مهمي در زيبايي يك خانه دارند و هر سال طراحان مد و دكوراسيون داخلي، رنگ و نقش و مدل‌هايي خاص را به عنوان مدلهاي جديد پرده هاي سلطنتي و مدرن ارائه مي‌دهند. پس اگر قصد داريد تا تغييري اساسي و مطابق مد روز در منزل خود ايجاد كنيد، بهتر است در اين مطلب با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

دو لايه پرده

از دو لايه پرده استفاده كنيد

شايد اين موضوع دغدغه خيلي از افراد باشد كه زماني كه از پرده‌هاي ضخيم استفاده مي‌كنند، از نور آفتاب محروم مي‌شوند و با استفاده از پرده‌هاي نازك نيز در فصل تابستان از تابش مستقيم نور خورشيد در امان نيستند.

طراحان دكوراسيون داخلي در سال ۲۰۲۰ ايده خوبي براي شما در نظر دارند. استفاده از پرده‌هاي دولايه، با يك لايه ضخيم و يك لايه نازك كه مناسب همه فصل‌ها است. اين يك انتخاب ساده و هوشمندانه براي تنظيم نور به داخل خانه شما است.

طراحي اين نوع پرده‌ها كاملا ساده و بدون مدلي خاص است و تنها دو لايه پرده روي هم با دو ضخامت مختلف در نظر گرفته مي‌شود و از اين رو ظاهري شبيه به كركره‌هاي مدرن يا شيدهاي امروزي دارد.

ميله پرده‌ها

ميله پرده‌ها را مخفي كنيد

امسال برعكس سال‌ها گذشته قرار نيست كه از انواع ميله پرده‌هاي مختلف و كتيبه‌ها براي جلوه بخشيدن به پرده‌ها استفاده كنيد. بهتر است مدل پرده جديد پذيرايي منزل خود را طوري طراحي كنيد كه ميله پرده‌هاي آن پوشيده شوند. مي‌توانيد پرده‌ها را از سقف آويزان كنيد و از طرح و رنگ پرده جديد در فضاي خانه لذت ببريد.

با استفاده از اين سبك چشم‌ها بيشتر به سوي طرح و رنگ پارچه پرده‌ شما معطوف مي‌شود و به همين دليل جذابيت پارچه پرده‌ نيز بيشتر نشان داده خواهد شد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با جديدترين دكوراسيون خانه ” دكوراسيون تابستاني منزل” را مطالعه كنيد.

مدل فرانسوي

از مدل فرانسوي غافل نشويد

يكي ديگر از مدل پرده جديد پذيرايي انتخاب طرح پرده فرانسوي است كه شايد به خاطر داشته باشيد كه تا چند سال پيش هم جز مدل‌هاي پر طرفدار پرده محسوب مي‌شد؛

اگر دوست داريد اين مدل پرده جديد پذيرايي را در خانه‌ خود امتحان كنيد، بهتر است از پارچه‌هايي با كيفيت از جنس ساتن و موير استفاده نماييد.

توجه داشته باشيد كه اين سبك پرده از مدل پرده هاي جديد اتاق پذيرايي با متراژ بالاتر است و براي خانه‌هاي بزرگ جلوه زيباتري خواهد داشت.

مدل پرده جديد

از سبك رومي استفاده كنيد

يكي ديگر از مدل پرده هاي جديد اتاق پذيرايي كه از ديرباز بيشتر در خانه‌هاي سلطنتي و روم باستان مورد استفاده قرار مي‌گرفت، پرده رومي است. براي اين مدل پرده جديد پذيرايي از پارچه‌هايي سنگين و متراكم استفاده مي‌شود و از مدلهاي جديد پرده هاي سلطنتي در خانه‌هاي امروزي نيز محسوب مي‌شود.

مدل پرده جديد

به پرده‎هاي اتريشي توجه كنيد

پرده  سبك اتريشي پرده‌‌اي است كه ظرافت بيشتري در مقايسه با سبك رومي و فرانسوي دارد و در عين حال در قسمت زيرين آن پين‌هاي طبيعي و زيبا به چشم مي‌خورد.

براي دوخت اين پارچه‌ها بايد از پارچه‌هايي ظريف‌تر استفاده شود و به همين دليل انتخاب فوق‌العاده‌اي براي سبك دكوراسيون مدرن و يا سلطنتي محسوب مي‌شوند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با انواع پرده آشپزخانه ”پرده آشپزخانه و انواع آن” را مطالعه كنيد.

مدل پرده جديد

پرده‌هاي طرح‌دار كلاسيك اين بار مدرن مي‌شوند

مدل پرده جديد پذيرايي امسال با ايده گرفتن از سبك‌هاي قديمي و كلاسيك طراحي شده است. استفاده از پارچه‌هايي طرح‌دار و متراكم، يكي از آن سبك‌هايي است كه امسال بايد بيشتر از گذشته به آن توجه كنيد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با دكوراسيون مدرن” دكوراسيون اتاق پذيرايي مدرن”را مطالعه كنيد.

سبك ژاپني

پرده‌هاي سبك ژاپني را فراموش نكنيد

يك مدل پرده جديد پذيرايي كه در سال ۲۰۲۰ توسط طراحان دكوراسيون داخلي پيشنهاد شده است، پرده‌هاي ژاپني است. اين نوع پرده ژاپني، در واقع برگرفته از سبك و نقوش شرقي و ژاپني است.

پرده ژاپني بيشتر در خانه‌هايي به سبك مدرن استفاده مي‌شود. به پرده‌هاي ژاپني، پرده‌هاي پنلي نيز گفته مي‌شود كه ايده جذابي براي سبك‌هاي مينيماليسيم محسوب مي‌شود.

كاربرد پاف در دكوراسيون

۶۸ بازديد
پاف‌ها ممكن است به عنوان يك المان ثابت و هميشگي بخشي از چيدمان باشند يا نسبت به شرايط متغير جابجا گشته و در موقعيت‌هاي مختلف مورد استفاده قرار بگيرند.
كاربرد پاف مبل

دكوراسيون خانه متشكل از اجزاي متفاوتي است كه هر كدام، حتي اگر كوچك باشد، نقش به‌سزايي در دكوراسيون دارد. يكي از اين اجزا پاف مبل است. كاربرد پاف مبل در هر بخش از خانه اگرچه يكسان است اما در تركيب كلي دكوراسيون نقش متفاوتي دارد.

در اين مطلب از مجله دلتا به معرفي پاف مبل به عنوان يك المان چندعملكردي در چيدمان داخلي خانه مي‌پردازيم و با كاربردهاي خلاقانه آن آشنا مي‌شويم.

تعريف

پاف مبل چيست؟

پاف مبل كه در بازار مبلمان با نام‌هاي پوف، جلومبلي يا صندلي عثماني نيز خوانده مي‌شود، يك المان چندمنظوره استوانه‌اي، مكعبي يا كپسولي شكل و فاقد پشتي است.

ظاهر تزئيني و تطبيق‌پذيري پاف‌ها با كاربردهاي گوناگون امكان استفاده نوآورانه از آن‌‎ها را در دكوراسيون داخلي و خارجي فراهم كرده است. پاف مبل يك المان چندعملكردي در مبلمان است كه مي‌تواند با كاربردهاي گوناگون تطبيق پيدا كند.

انواع پاف مبل از لحاظ شكل و ساختار

پيش از معرفي كاربرد پاف مبل در دكوراسيون، ابتدا با انواع آن آشنا مي‌شويم. پاف‌ها را مي‌توان بر اساس شكل ظاهري، جنس روكش و محفظه داخلي دسته‌بندي كرد.

شكل و ساختار

پاف مبل مكعبي يا منشوري

پاف مبل با فرم مكعب‌مربع يا مستطيل شايد رايج‌ترين گونه پاف باشد كه به دليل ساختارش  سطح مسطح و مفيدي را براي كاربردهاي گوناگون (از نشستن گرفته تا ميزكنار مبل) فراهم مي‌كند.

از پاف‌هاي منشوري شكل نيز مي‌توانيد مشابه پاف‌هاي مكعبي در چيدمان خانه بهره بگيريد.

استوانه‌اي يا كپسولي

پاف مبل استوانه‌اي يا كپسولي

اين پاف‌ها را مي‌توانيد به خوبي با انواع مبلمان، به‌ويژه با چيدمان شعاعي، جفت‌وجور كنيد. اين پاف فرمي مدور و دعوت‌كننده دارد و شايد براي بكارگيري در چيدمان‌هاي سنتي و كلاسيك مناسب‌تر باشد.

ساختار نوآورانه

پاف مبل با ساختار نوآورانه

ساختار پاف‌ها به اشكال هندسي اقليدسي و منتظم محدود نمي‌شود. در بازار مبلمان مي‌توانيد گستره متنوعي از پاف‌ها را با تشكچه‌ها، پايه‌ها و ساختارهاي نوآورنه ببينيد.

كاربردهاي پاف مبل در خانه

كاربرد پاف مبل

پاف مبل براي نشستن

شايد ابتدايي‌ترين كاربردي كه براي يك پاف به ذهن برسد، فراهم كردن فضايي براي نشستن باشد. پاف‌ها ابعاد كوچك‌تري نسبت به مبل و كاناپه دارند، پس به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را زير ميز، گوشه اتاق يا كنار مبلمان قرار دهيد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با نحوه انتخاب مبل ”انتخاب رنگ مبل براي خانه” را مطالعه كنيد.

پاف مبل به عنوان ميز

پاف مبل به عنوان ميز

كاربرد پاف تنها به نشستن محدود نمي‌شود، اين المان جمع‌وجور را مي‌توانيد به عنوان ميز اصلي يا ميز عسلي در جلو يا كنار مبل، كاناپه و صندلي‌ها قرار دهيد.

اگر هدفتان از خريدن پاف استفاده از آن به عنوان ميز است، بهتر است به دنبال پافي باشيد كه سطح روي آن صاف، سفت و افقي است. به ابعاد و وزن پاف نيز توجه داشته باشيد؛ براي مثال، اگر مي‌خواهيد پاف نقش ميز اصلي و ثابت را در مبلمانتان ايفا كند، بايد به دنبال گزينه‌هايي با ابعاد بزرگ‌تر بگرديد كه لزومي ندارد چندان سبك باشد.

كاربرد پاف مبل

پاف مبل به عنوان زيرپايي

مي‌توانيد پاف‌هايي را كه سبك و كوچك بوده و به راحتي امكان جابه‌جايي دارند، در موقعيت‌هاي مختلف كنار مبل يا صندلي قرار دهيد و از آن‌ها براي استراحت استفاده كنيد. همچنين در صورت استحكام كافي مي‌توانيد از پاف به عنوان چهارپايه براي دسترسي به طبقات بالايي كتابخانه‌ها، قفسه‌ها و كمدها بهره بگيريد.

كاربرد پاف

پاف مبل براي استفاده در فضاي باز

پاف‌هاي سبك و كوچك را مي‌توانيد به منظور نشستن و وقت گذراندن در هواي آزاد مورد استفاده قرار دهيد. از پاف‌هاي بزرگتر نيز مي‌توانيد به عنوان نيمكت و ميز چاي‌خوري در فضاهاي باز و نيمه‌باز خانه (حياط، تراس، پاسيو، باغ و…) بهره بگيريد. پاف‌هاي حصيري، پارچه‌اي و بافته شده تركيب هماهنگي با مبلمان فضاي باز، گياهان و المان‌هاي طبيعي بدست مي‌دهند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با زيباسازي حياط خلوت ”طراحي حياط خلوت” را مطالعه كنيد.

سخن پاياني

بهره‌گيري از المان‌هاي چندكاره و تطبيق‌پذير مانند پاف مبل در چيدمان خانه گام موثري در استفاده مفيد و بهينه از فضا و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي مربوط به خريد مبلمان است. زيرا اين المان‌ها از امكان جابجايي، هماهنگي با تركيب‌بندي‌هاي گوناگون و پاسخگويي به كاربردهاي متنوع برخوردارند.

هندوانه و فوايد بي‌شمارش

۷۱ بازديد
هندوانه هزاران سال است كه كشت مي‌شود و بنابر برخي شواهد قدمت استفاده از اين ميوه به دوران مصر باستان باز مي گردد.
فوايد هندوانه

هندوانه يك ميوه خوشمزه تابستاني است كه در سنت‌هاي ديرين ايراني مانند شب يلدا هم جايگاه ويژه‌اي دارد. بررسي فوايد هندوانه نشان مي‌دهد اين ميوه واقعا براي سلامتي مفيد است.

بدون شك قرار دادن اين خوراكي مفيد در رژيم غذايي براي سلامتي شما مفيد خواهد بود. در اين مطلب از مجله دلتا شما را با فوايد هندوانه آشنا خواهيم كرد.

به تأمين آب بدن كمك مي‌كند

۹۲ درصد از هندوانه را آب تشكيل مي‌دهد. حجم زياد آب در ميوه و سبزيجات موجب مي‌شود كه بعد از خوردن آنها احساس سيري كنيد. تركيب آب و فيبر در اين خوراكي‌ها به اين معني است كه بدون اينكه كالري زيادي را وارد بدن خود كنيد، در حال مصرف حجم مناسب ماده غذايي هستيد.

مواد مغذي

حاوي مواد مغذي و تركيبات گياهي مفيد است

هندوانه يكي از كم‌كالري‌ترين ميوه‌ها به شمار مي‌رود. همان‌طور كه گفته شد در هر پيمانه از هندوانه كه وزن آن ۱۵۴ گرم است، فقط ۴۶ كالري وجود دارد. يك پيمانه هندوانه مواد مغذي بسياري دارد كه شامل ويتامين و مواد معدني زير مي‌شود و درصدي از نياز روزانه را برآورده مي‌كند:

  •  ويتامين ث: ۲۱ درصد
  • ويتامين آ: ۱۸ درصد
  • پتاسيم: ۵ درصد
  • منيزيم: ۴ درصد
  • ويتامين ب ۱، ب ۵ و ب ۶: ۳ درصد

همچنين هندوانه حاوي ميزان زيادي كاروتنوئيد از جمله بتاكاروتن و ليكوپن است. سيترولين كه يك آمينواسيد ضروري است، نيز در هندوانه يافت مي‌شود. مهم‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاي هندوانه عبارتند از:

  • ويتامين ث
  • كاروتنوئيد
  • ويتامين آ
  • ليكوپن
  • كوكوربيتاسين اي

جلوگيري از سرطان

به جلوگيري از سرطان كمك مي‌كند

مصرف ليكوپن كه در هندوانه فراوان است، با احتمال ابتلا به برخي از سرطان‌ها را كم مي‌كند. قوي‌ترين ارتباط ديده شده بين ليكوپن و سرطان سيستم گوارش بوده است.

التهاب و استرس اكسيداتيو را كم مي‌كند

التهاب يكي از دلايل اصلي در بسياري از بيماري‌هاي مزمن به شمار مي‌رود. هندوانه مي‌تواند سبب كاهش التهاب و آسيب اكسيداني شود، چرا كه غني از آنتي‌اكسيدان‌هاي ضدالتهابي ليكوپن و ويتامين ث است.

هندوانه داراي هر دو ماده ليكوپن و ويتامين ث است. ليكوپن به عنوان يك آنتي‌اكسيدان مي‌تواند براي سلامت مغز نيز مفيد باشد. براي مثال، ممكن است شروع و پيشرفت بيماري آلزايمر را به تأخير بيندازد.

سلامت قلب

سلامت قلب را بهبود مي‌بخشد

مواد مغذي بسياري در هندوانه وجود دارد كه براي سلامت قلب مفيد است. بر اساس مطالعات انجام شده ليكوپن مي‌تواند كلسترول و فشار خون را كم كند.

هندوانه حاوي ماده‌اي به نام سيترولين است، اين اسيد‌آمينه مي‌تواند سطح اكسيدنيتريك بدن را افزايش دهد. اكسيدنيتريك به انبساط رگ‌هاي خوني كمك مي‌كند و همين نكته باعث كاهش فشار خون مي‌شود.

ويتامين‌ها و مواد معدني ديگر مانند ويتامين آ، ب ۶، ث، منيزيم و پتاسيم موجود در هندوانه نيز براي قلب مفيد شناخته شده‌اند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با عادات مضر براي قلب ”دشمنان پنهان قلب” را مطالعه كنيد.

فوايد هندوانه بر سيستم گوارش تاثير دارد

هندوانه شامل مقدار زيادي آب و كمي فيبر است كه هر دو موجب هضم سالم مي‌شوند. خوردن ميوه‌ها و سبزيجات غني از آب و فيبر مانند هندوانه، مي‌تواند براي ارتقاي حركات طبيعي روده مفيد باشد.

درمان و مراقبت از مو

موجب شادابي پوست و مو مي‌شود

هندوانه داراي ويتامين آ و ث است كه هر دو براي سلامت پوست و مو ضروري محسوب مي‌شوند. ويتامين ث به توليد كلاژن بدن كمك مي‌كند، اين پروتئين پوست را تقويت مي‌كند و باعث استحكام مو مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با منابع ويتامين C ”ويتامين ث و منابع آن” را مطالعه كنيد.

ويتامين آ نيز براي پوست سالم اهميت دارد چرا كه به توليد و ترميم سلول‌هاي پوست كمك مي‌كند.

تخم هندوانه خواص زيادي دارد

تخمه هندوانه حاوي ميزان زيادي منيزيم است كه به پاك‌سازي روده و پوست كمك مي‌كند. اين ماده همچنين براي درمان جوش مفيد است. منيزيم از ريزش مو جلوگيري مي‌كند و رشد مو را هم تحريك مي‌كند.

بارداري

براي بارداري مفيد است

از فوايد هندوانه در دوران بارداري مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه ويتامين ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگيري از بروز مشكلات سيستم عصبي جنين تأثيرگذار است.

همچنين آهن موجود در تخم هندوانه نه تنها در دوران بارداري مفيد است بلكه براي همه سنين و در همه شرايط براي درمان كم‌خوني پيشنهاد مي‌شود.

موجب كاهش وزن مي‌شود

گفته مي‌شود فيبر موجود در تخم هندوانه اشتها را كم مي‌كند و از اين طريق موجب لاغري مي‌شود. همچنين ويتامين و مواد معدني موجود در تخمه باعث افزايش انرژي بدن مي‌شود.

هندوانه در بهبود ديابت كمك مي‌كند

در مورد خواص هندوانه و ديابت مطالب بسياري گفته‌اند تخم هندوانه مي‌تواند به دليل كاهش گلوكز خون در درمان ديابت تأثيرگذار باشد، ولي بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشك خود مشورت كنيد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با خواص توت‌ها ”توت‌فرنگي، خواص و مضرات آن” را مطالعه كنيد.

بيانيه سازمان بهداشت جهاني در مورد استفاده از ماسك

۶۴ بازديد
با آمدن ويروس كرونا، سبك زندگي همه ما دستخوش تغيير شد و براي حفظ سلامتي خود و اطرافيانمان ملزم به رعايت نكاتي شديم كه برايمان تازگي داشت، از جمله استفاده از ماسك.
ماسك پارچه اي

با شيوع ويروس كروناي جديد استفاده از ماسك به عنوان يكي از راه‌هاي پيشگيري از انتقال اين ويروس به فرد ديگر شناخته شد. افراد الزامي در استفاده از ماسك‌هاي پزشكي نداشتند و پوشيدن ماسك پارچه اي نيز كفايت مي‌كرد.

با توجه به اينكه كوويد ۱۹ ويروسي نوظهور  و اطلاعات محققان در مورد آن بسيار اندك است با تحقيقات جديد، يافته‌هاي تازه‌اي به دست مي‌آيد. در آخرين تحقيقات انجام شده، لزوم استفاده از انواع ماسك مشخص شده است.

با ما در مجله دلتا همراه شويد تا آخرين اطلاعات ارائه شده از سوي سازمان جهاني بهداشت را بررسي كنيم.

ماسك پارچه اي

دستورالعمل جديد چيست

از آنجاكه تاكنون هيچ دارويي براي درمان مبتلايان به كوويد ۱۹ يافت نشده است و نيز توليد انبوه واكسني كه براي پيشگيري از ابتلا به اين ويروس بتواند موثر باشد، ماه‌ها به طول خواهد انجاميد،بنابراين همچنان كنترل اين همه‌گيري با رعايت اصول بهداشتي مثل شستشوي مداوم دست‌ها، عدم تماس دست با صورت، رعايت فاصله ايمني و البته استفاده از ماسك ميسر است.

سازمان جهاني بهداشت در دستورالعمل جديد خود از دولت‌ها خواست، استفاده از ماسك در مناطق عمومي را اجباري كنند.

محافظت در ازدحام

استفاده از ماسك چه جاهايي الزامي است

اين سازمان توصيه مي‌كند، دولت‌ها در مناطقي كه دچار شيوع گسترده ويروس كرونا است استفاده از ماسك‌هاي غيرپزشكي (مانند ماسك‌هاي پارچه‌اي) را در وسايل حمل و نقل عمومي، مغازه‌ها و مكان‌هاي ديگري كه رعايت فاصله اجتماعي دشوار است، اجباري كنند چرا كه استفاده از ماسك براي همه سودمند خواهد بود.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با استفاده از انواع ماسك ” ماسك مناسب پيشگيري از كرونا” را مطالعه كنيد.

پيشگيري از ابتلا

چه افرادي بايد ماسك بزنند

به‌طور عادي، افراد بالاي ۶۰ سال يا افرادي كه پيش زمينه بيماري دارند، بايد در مكان‌هاي عمومي از ماسك‌هاي پزشكي استفاده كنند.

همچنين همه كاركنان مراكز درماني نيز بايد بايد ماسك بپوشند. رعايت اين دستورالعمل براي همه افراد شاغل در مراكز درماني ضروري است، نه فقط  آن‌هايي كه با بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ سر و كار دارند.

به گفته تدروس آدهانوم، رئيس سازمان جهاني بهداشت،استفاده از ماسك فقط يكي از راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به كرونا است و افراد بايد تمام اصول بهداشتي را رعايت كنند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با تغذيه مناسب افراد مسن ”رژيم غذايي سالم براي ميانسالان” را مطالعه كنيد.

ماسك پارچه اي

آيا ماسك پارچه اي مناسب است

سازمان جهاني بهداشت در مورد استفاده از ماسك‌ پارچه اي نيز دستورالعمل جديدي ارائه كرده است. به اين ترتيب كه ماسك پارچه اي بايد از سه لايه متفاوت ساخته شود:

  • لايه دروني از پارچه‌ كتاني جاذب
  • لايه مياني از پارچه پلي‌پروپيلن
  • لايه بيروني پارچه مصنوعي مقاوم به مايع

طبق تحقيقات اخيري كه انجام شده است، فقط با رعايت اين شرايط يك ماسك پارچه‌اي مناسب استفاده براي بيماري كرونا است.كه مي‌توان در خانه هم تهيه كرد.

پيشنهاد مطالعه: براي دانستن آخرين يافته‌هاي جديد در مورد كرونا ” يافته‌هاي جديد در مورد كرونا” را مطالعه كنيد.

دستورالعمل جديد

سخن پاياني

اين راهنماي جديد بر اساس نتايج پژوهشي است كه به سفارش اين سازمان، درباره نوع ماسك‌هايي كه افراد در جامعه مي‌توانند استفاده كنند، انجام شده است. البته كارشناسان سازمان جهاني بهداشت مي‌گويند هنوز معلوم نيست كه اين ماسك زدن باعث حفاظت خود فرد شود، اما ماسك زدن در صورتي كه به درستي انجام شود، از افراد ديگر محافظت مي‌كند.

سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد افراد نه تنها در اتوبوس‌ها، قطارها و ساير وسائل نقليه عمومي، بلكه در هر جاي ديگري كه فاصله‌گيري جسمي مشكل است- در خواروبار فروشي‌ها، در محل كار يا در گردهمايي‌هاي اجتماعي، تجمع‌هاي گسترده‌ و در فضاهاي بسته مانند مدارس، كليساها، مسجدها و ساير مكان‌هاي عبادت، نيز بايد ماسك بزنند.

اين سازمان تاكيد مي‌كند كه ماسك زدن نبايد باعث ناديده گرفتن فاصله‌گيري جسمي و بهداشت دست شود.

توصيه پيشين اين سازمان درباره استفاده از ماسك‌هاي پزشكي براي بيماران كرونا و افرادي كه از آنها مراقبت مي‌كنند، نيز به قوت خود باقي است.

خواص توت سفيد

۶۵ بازديد
سال‌هاي طولاني است كه توت سفيد به عنوان ماده‌ غذايي و دارويي مهم در طب سنتي چين شهرت دارد. تقريبا تمام بخش‌هاي اين گياه داراي خواص دارويي است.
خواص توت سفيد

خواص توت سفيد براي اندام‌ها مختلف بدن بسيار زياد است و موجب عملكرد بهتر آن‌ها مي‌شود. جالب است بداند يكي از محبوب‌ترين ميوه‌هاي تابستاني، توت سفيد است.

در اين مطلب از مجله دلتا به خواص توت سفيد تازه مي‌پردازيم. لطفاً با ما همراه باشيد.

خواص توت سفيد تازه

درمان و مراقبت از مو

 

خواص توت سفيد براي پوست و مو

توجه : پيش از مصرف هرگونه ماسك بر روي صورت و نواحي حساس بدن، با ماليدن مقداري كمي از آن بر روي پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقيقه، از نداشتن حساسيت نسبت به آن اطمينان حاصل نماييد.

پاك‌سازي پوست صورت

توت سفيد به دليل ‌آنتي‌اكسيدان‌هايي كه دارد يكي از بهترين ميوه‌ها براي پاك‌سازي پوست صورت و درمان لكه‌هاي تيره پوست است.

مي‌توانيد با خوردن توت سفيد يا له كردن و ماليدن آن به صورت، پوست خود را پاكسازي كنيد.

جوان‌سازي پوست

جوان‌سازي پوست صورت

تحقيقات نشان داده كه خوردن توت سفيد به دليل ميزان بالاي ‌آنتي‌اكسيدان‌ها و ويتامين C به كاهش چين و چروك پوست كمك كرده و باعث جوان‌سازي پوست صورت مي‌شود.

درمان پوست خشك و حساس

روغن برگ درخت توت به درمان پوست خشك و حساس كمك فراواني مي‌كنند. اين روغن در بيشتر عطاري‌ها موجود است.

تقويت و افزايش رشد مو

توت سفيد حاوي مقدار زيادي روي و آهن است كه از ريزش مو جلوگيري كرده و باعث تقويت و افزايش رشد مو مي‌شود.

فوايد دارويي و درماني توت سفيد براي بدن

خواص توت سفيد

ديابت و قند خون

مطالعات نشان داده كه توت سفيد و چاي تهيه شده از برگ درخت توت سفيد مي‌تواند باعث كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ شود.

ميوه توت سفيد حاوي ميزان بالايي فيبر است كه به كاهش قند خون افراد ديابتي كمك مي‌كند.

چاي برگ درخت توت با افزايش توليد پروتئين GLUT4 باعث كاهش ميزان گلوكز در خون مي‌شود.

پودر برگ توت سفيد با كاهش توليد PDK4 حساسيت به انسولين و تحمل گلوكز را در افراد مبتلا به ديابت بهبود مي‌بخشد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با علائم افت قند خون ”افت قند خون، علائم و درمان آن” را مطالعه كنيد.

كودكان

گفتيم كه توت سفيد آهن بالايي دارد و درنتيجه به درمان كم‌خوني در كودكان كمك مي‌كند. از طرفي، ميزان بالاي فيبر موجود در اين ميوه براي بهبود حركات روده و درمان يبوست در كودكان مفيد است.

معده و دستگاه گوارش

ازآنجاكه فيبر موجود در توت سفيد بسيار زياد است، به بهبود هضم غذا كمك مي‌كند، نفخ معده را كاهش مي‌دهد و به سلامت عمومي دستگاه گوارش كمك مي‌كند.

كاهش وزن

لاغري و كاهش وزن

قند بالاي توت به همراه فيبر فراوان آن باعث كاهش اشتها شده و به لاغري و كاهش وزن افراد كمك مي‌كند. البته با توجه به كالري بالاي اين ميوه، زياده‌روي در خوردن آن موجب چاقي خواهد شد.

چاي برگ درخت توت با بهبود متابوليسم از چاقي و جذب چربي اضافي در بدن جلوگيري مي‌كند. متخصصان توصيه مي‌كنند كه قبل از هر وعده غذايي يك فنجان چاي برگ درخت توت بنوشيد تا اشتهاي شما كاهش پيدا كند و از جذب چربي جلوگيري شود.

فشار خون

يكي از مهمترين خاص توت سفيد تاثير كاهش فشار خون است. پتاسيم و منيزيم موجود در توت سفيد باعث كاهش فشار خون بالا مي‌شود. همچنين ‌آنتي‌اكسيدان رزوراترول موجود در اين ميوه به عنوان يك وازوديلاتور عمل كرده و با كاهش توليد اكسيدنيتريك موجب انبساط رگ‌هاي خوني مي‌شود. اين فرايند به كاهش فشار خون بالا كمك مي‌كند.

سرماخوردگي

ويتامين C موجود در توت سفيد باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي، آنفلونزا و سرفه مفيد خواهد بود.

همچنين آلكالوئيد‌هاي موجود در اين ميوه ماكروفاژ‌ها را فعال مي‌كند. ماكروفاژ‌ها گونه‌اي از گلبول‌هاي سفيد به شمار مي‌روند كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شوند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با منابع ويتامين C ”ويتامين ث و منابع آن” را مطالعه كنيد.

استرس، اضطراب و افسردگي

اين ميوه خوشمزه باعث كاهش توليد دوپامين مي‌شود و به درمان استرس، اضطراب و افسردگي كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با خواص توت‌ها ”توت‌فرنگي، خواص و مضرات آن” را مطالعه كنيد.

۹ خوراكي سرشار از كلسيم

۶۳ بازديد
كلسيم براي تقويت استخوان‌ها و دندان‌ها شناخته شده است. در واقع، اكثر كلسيم بدن ما در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخيره مي‌شود.
مواد غذايي كلسيم دار

بعد از ۳۰ سالگي تراكم استخوان‌ها شروع به كم‌شدن مي‌كند. اما راه‌هايي براي كم‌كردن سرعت كاهش تراكم استخوان وجود دارد. يكي از بهترين كارهايي كه مي‌توانيم انجام دهيم، استفاده از رژيم غذايي مناسب است كه در آن با خوردن مواد غذايي كلسيم دار مي‌توانيم تراكم استخوان را در هر سني تقويت كنيم.

براي آشنايي با مواد غذايي كلسيم دار با ما در مجله دلتا همراه شويد.

شير

شير بهترين منبع كلسيم است. يك فنجان شير ۲۲۶ گرمي كم‌چرب يا پرچرب يا سرشيردار ۳۰۰ ميلي‌گرم كلسيم دارد.

 ماست و پنير

 ماست و پنير

شير دوست نداريد؟ يك فنجان ۲۲۶ گرمي ماست هم همان مقدار كلسيم دارد. ۲۸ گرم پنير سوئيسي هم همان مقدار كلسيم دارد.

حتي اگر به لاكتوز حساسيت داريد يا دچار عارضه عدم تحمل لاكتوز هستيد، مي‌توانيد بدون هيچ مشكلي ماست و پنير بخوريد يا از محصولات لبني بدون لاكتوز استفاده كنيد. جدا كردن لاكتوز از شير و لبنيات از كلسيم آن‌ها كم نمي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با عدم تحمل لاكتوز ”عدم تحمل لاكتوز، علائم و درمان آن” را مطالعه كنيد.

ماهي ساردين

ساردين‌ها يكي از بهترين مواد غذايي كلسيم دار محسوب مي‌شوند. استخوان‌هاي ريز ساردين‌ها به ساخته شدن استخوان در بدن شما كمك مي‌كنند. خوردن ۸۵ گرم تن ماهي ساردين، بيشتر از يك فنجان شير به بدن شما كلسيم مي‌رساند.

ماهي قزل‌آلا  

ماهي قزل‌آلا

ماهي قزل‌آلا و ديگر ماهي‌هاي پرچرب حاوي مواد مغذي تقويت كننده عضلات هستند. اين ماهي‌ها ويتامين دي دارند كه براي جذب كلسيم در بدن استفاده مي‌شود.

همچنين مقدار زيادي اسيد چرب امگا ۳ هم دارند كه براي استخوان‌ها مفيد است. مكمل‌هاي روغن ماهي جلوي كاهش تراكم استخوان در زنان را مي‌گيرند و به پيشگيري از پوكي استخوان كمك مي‌كنند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با نقش امگا ۳ ”چرا بايد امگا ۳ بخوريم؟” را مطالعه كنيد.

سبزيجات

شايد از شنيدن اين كه بعضي از سبزيجات منابع مهم كلسيم محسوب مي‌شوند، تعجب‌زده شويد. از غذاهايي كه با كلم‌پيچ درست مي‌شود استفاده كنيد. گياه كلارد و شلغم هم كلسيم فراواني دارند. يك فنجان شلغم پخته شده حدود ۲۰۰ ميلي‌گرم كلسيم دارد.

مواد غذايي كلسيم دار

غذاهاي غني‌شده

غذاهاي غني‌شده، خودشان كلسيم ندارند اما با ميزان متفاوت مواد معدني اساسي تقويت شده‌اند. براي فهميدن مقدار دقيق آن، روي برچسب اطلاعات تغذيه‌اي محصولات را به دقت مطالعه كنيد.

مكمل كلسيم

بهترين كار اين است كه مواد مغذي مورد نياز خود را از غذاها دريافت كنيد. اما اگر نمي‌توانيد از رژيم غذايي مقدار كافي را دريافت كنيد، مكمل‌ها مي‌توانند نياز شما را برطرف كنند.

محصولات سويا

محصولات سويا

نصف فنجان پنير سويا كه با كلسيم غني شده باشد بيشتر از ۴۰۰ ميلي‌گرم كلسيم دارد. شير سويا هم معموماً با ۳۰۰ ميلي‌گرم در هر فنجان كلسيم غني شده است.

سويا مزاياي ديگري نيز براي استخوان دارد. پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهد مواد شيميايي كه بر پايه گياهان ساخته شده است (ايزوفلاون) استخوان را تقويت مي‌كند.

ايزوفلاون‌ها در محصولات سويا مانند پنير سويا فراوان يافت مي‌شوند. به همين خاطر سويا براي دور كردن بيماري‌هاي استخوان در زمان بعد از يائسگي در زنان مفيد است.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با محصولات سويا ”شير سويا، خواص و مضرات آن” را مطالعه كنيد.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها به شكل‌هاي مختلف سلامتي استخوان را حفظ مي‌كنند. گردو و بذر كتان، منابع گياهي اسيدهاي چرب امگا۳ محسوب مي‌شوند. بادام زميني و بادام پتاسيم بالايي دارند كه مانع از دست رفتن كلسيم در ادرار مي‌شود. مغزها پروتئين و ساير مواد مغذي نيز دارند كه نقش حمايتي براي استخوان‌ها دارند.

مواد غذايي كلسيم دار

توصيه‌هاي پزشكي

اين مواد غذايي كلسيم دار باعث تقويت و استحكام استخوان‌ها مي‌شوند اما رعايت برخي نكات نيز لازم و ضروري است.

  • نمك مقصر اصلي محروم شدن بدن از كلسيم است. هر چه بيشتر نمك بخوريد، كلسيم بيشتري با ادرار دفع مي‌شود. رژيم غذايي كم‌نمك كمك مي‌كند كلسيم بيشتري دريافت كنيد كه به تقويت استخوان‌ها كمك مي‌كند.
  • تا آنجاكه امكان دارد از نور مستقيم خورشيد بهره ببريد. بله، نور خورشيد غذا نيست. اما بدن در نور خورشيد ويتامين دي توليد مي‌كند. بدون ويتامين دي بدن ما نمي‌تواند كلسيم موجود در غذا را به خوبي جذب كند.
  • همچنين با انجام ورزش‌هاي مناسب اقدام به ماهيچه‌سازي كنيد و بدن خود را از چربي‌هاي اضافي پاك كنيد. انجام حركات ورزشي، تراكم استخوان‌ها را بالاتر مي‌برد. پياده‌روي سريع، رقص، تنيس و يوگا براي سلامت استخوان‌هاي شما توصيه مي‌شوند.

ديوار سبز، از ايده تا اجرا

۷۲ بازديد
مدل ديوار سبز بستگي به انتخاب طراح يا صاحب‌خانه از بين ديوار سبز كابلي و ديوار سبز مدولار دارد. البته نوع گياه نيز در انتخاب مدل اين نوع ديوار‌هاي سبز و زيبا تاثير زيادي خواهد داشت.
مدل ديوار سبز

هنگامي‌كه گياهان سبز به صورت عمودي بر روي ديوار رشد مي‌كنند به آن ديوار سبز مي‌گويند. از اين نوع ديوار معمولا براي طراحي دكوراسيون تراس و بالكن استفاده مي‌شود، اما با با در نظر گرفتن شرايط و ابعاد ديوار، مي‌توان آن‌را در طراحي داخلي نيز به‌كار برد. اينكه كدام مدل ديوار سبز را بايد انتخاب كرد، بستگي به عوامل و شرايط خاصي دارد

ديوار‌هاي سبز كه به ديوار زنده نيز شهرت دارد، امروزه بسيار محبوب بوده و بيشتر معماران و طراحان داخلي علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها هستند. در ادامه به اين مطلب خواهيم پرداخت. با مجله دلتا همراه ما باشيد.

مدل ديوار سبز

فوايد استفاده از ديوار‌هاي سبز

ديوار‌ سبز فوايد بسيار زيادي دارد و مزاياي آن تنها معطوف زيبايي‌اش نمي‌شود. از جمله اين مزايا مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • افزايش قيمت ملك
  • ديد و منظري بي‌نظير براي ساكنان و همسايگان
  • افزايش فضاي سبز محدوده
  • رعايت توسعه پايدار
  • كاهش دما در تابستان
  • بهبود كيفيت هوا
  • ايجاد نوعي مقاومت و جلوگيري از جريان‌هاي هوايي و باران‌ها
  • در صورت به كار رفتن در نما بهبود عملكرد از حيث حرارت و دما

انواع ديوار سبز

انواع ديوار سبز

مدل‌ها و انواع ديوار سبز را مي‌توان به صورت زير معرفي كرد:

  • ديوار سبز كابلي (گسترده)
  • ديوار سبز مدولار حجمي و گلدان‌هاي ديواري (مدولار يا فلاورباكس)

شركت‌هاي ايراني به طور گسترده‌ در بخش داخلي و خارجي منزل از جمله ديوار‌هاي حياط، ديوار‌هاي داخلي و نما، از اين مدل ديوار سبز بهره برده و استفاده مي‌كنند. در ادامه به بررسي معايب و مزاياي دو مدل از اين ديوار‌ها خواهيم پرداخت.

ديوار سبز مدل كابلي اكتيو

ديوار سبز مدل كابلي اكتيو

اين مدل ديوار سبز مزاياي بسياري دارد كه برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

  • سرعت اجرا و نصب بالا
  • سبكي
  • اجرا در فضاي وسيع
  • آبياري آسان
  • هزينه‌ كم نگهداري
  • مصرف كم آب
  • توانايي استفاده از تاسيسات و تجهيزات در داخل سازه
  • ايجاد طرح جديد

البته اين مدل ديوار سبز معايبي همانند محدوديت در انتخاب نوع گياهان، كند بودن رشد گياهان و كم شدن قدرت اجرايي به دليل نبود تكيه‌گاه نيز دارد.

ديوار سبز مدل مدولار

ديوار سبز مدل مدولار

اين مدل مزاياي بسياري دارد. برخي از اين مزايا عبارتند از:

  • امكان اجراي آن در فضا‌هايي با مساحت كم
  • تنوع در گياهان
  • قابليت ايجاد فضايي با كد‌هاي عرضي مختلف
  • ايجاد تنوع در سطح توسط پوشش گياهي
  • سبز بودن ديوار در روز اول كاشت
  • امكان تطبيق طرح كاشت با فضا‌هاي سبز ارگانيك

اين مدل نيز داراي معايبي است، ازجمله كند بودن اجرا، مصرف زياد آب، هزينه‌هاي تعمير و نگهداري بالا، وزن بالا به دليل تعدد فضا‌هاي كاشت و خاك، يكنواختي بصري به جهت يكارچگي سازه و در نهايت نياز به نور زياد براي آن دسته از گياهان پوششي كه در آن به كار رفته است.

مدل ديوار سبز

انتخاب نوع گياهان ديوار‌هاي سبز

انتخاب نوع گياهان ديوار سبز، بستگي به عوامل بسياري از جمله روش اجراي ديوار سبز، موقعيت اقليمي و اكولوژيك سايت شامل نور، دما، رطوبت محيط و … دارد.

بهتر است گياهاني را انتخاب كنيد كه بومي منطقه باشند، زيرا گياهان غير بومي هزينه‌هاي نگهداري بسيار زيادي داشته و هم‌چنين سختي و دشواري بيشتري براي شما خواهد داشت.

بهتر است از گياهان هميشه سبز در اين مدل استفاده كنيد تا در تمامي فصول، ديوارتان زيبايي خود را حفظ كرده و همواره كاركرد خود را نگه دارد.

اگر تصميم داريد كه از طراحي ديوار سبز در منزل خود استفاده كنيد، حتما بايد در انتخاب گياهان خود به سراغ گياهان آپارتماني برويد تا در شرايط آپارتمان و فضاي بسته سلامت و مقاومت خود را حفظ كنند.

علاوه‌بر اين بهتر است به سراغ گونه‌هايي از گياهان برويد كه رشد بسياري ندارد. گياهان كوچك‌تر و با رشد كمتر براي اين ديوارها مناسب‌تر است، اين موضوع باعث مي‌شود كه هرس از آن‌ها به حداقل برسد.

شما مي‌توانيد از انواع مدل ديوار سبز در جاهاي مختلف خانه استفاده كنيد:

  • ديوار سبز براي دكوراسيون حمام
  • مدل ديوار سبز براي فضاي نشيمن
  • براي تزئين فضاي پاسيو
  • ديوار سبز براي دكوراسيون فضاي خارجي
  • مدل ديوار سبز با ابعاد كوچك براي ديوارهاي مخلف خانه