در دوران كرونا به كدام كشورها مي‌توانيد سفر كنيد؟

۱۱ بازديد
همه‌گيري كرونا باعث شده شكل سفر كردن همه ما تغيير كند. كشورها تجربه متفاوتي از كرونا داشتند، بسته به اين تجربه، قوانين كشورها هم درباره باز كردن مرزهاي خود متفاوت است.
شرط قرنطينه براي ورود به كشورها

با اجراي طرح واكسيناسيون عمومي و كاهش نرخ ابتلا و مرگ و مير كرونا در جهان، برخي كشورها شرط قرنطينه براي ورود به كشورها را برداشته‌اند تا سفر و گردشگري تسهيل شود. چند كشور تجربه سفر بدون قرنطينه را به تمام بازديدكنندگان بين‌المللي ارائه مي‌كنند. در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا با گزينه‌هاي سفر بدون قرنطينه در شرايط كرونا آشنا شويد.

اردن

كشور اردن را با سخاوت‌مندي و مهمان‌نوازي مي‌شناسند؛ ويژگي‌هايي كه اين منطقه از زمان‌هاي قديم به آن‌ها مشهور بوده است. در طول تاريخ تعداد بي‌شماري از بازديدكنندگان داخلي و خارجي به كشور اردن سفر كرده‌اند و در حال حاضر گردشگران مي‌توانند از شهر صخره‌اي باستاني پترا ديدن كنند.

مالديو

اگر عاشق آب‌هاي فيروزه‌اي و سواحل ماسه‌اي هستيد، زمان برنامه‌ريزي براي سفر به مالديو رسيده است. اين كشور آسيايي با وجود يك جزيره گرمسيري بكر و دست‌نخورده با درختان نخل باشكوه، سواحل رويايي سفيد و تالاب‌هاي فيروزه‌اي درخشان مقصدي فوق‌العاده براي سفر به شمار مي‌آيد.

دبي

دبي نيز با وجود رستوران‌هاي عالي، آبگرم‌هاي خوب، مراكز خريد با ارائه انواع برندهاي بين‌المللي، هتل‌هاي مجلل و زندگي شبانه پرهياهو، انتخاب فوق‌العاده‌اي براي سفر در اين دوران خواهد بود. دبي مقصدي جذاب براي دوستداران غذاهاي بين‌المللي، هنر و خريد و همچنين براي افرادي است كه فقط به‌دنبال تفريح و سرگرمي هستند.

دبي

مكزيك

مكزيك داراي جنگل‌هاي گرمسيري سرسبز، بيابان‌هاي پوشيده از كاكتوس‌ها و همچنين سواحل شني و تالاب‌ها است. به اين ترتيب، بازديد از اين كشور به‌معناي تجربه تفريحات مختلف در فضاي آزاد و بدون هيچ محدوديتي است. در اين كشور مي‌توانيد به استراحت در سواحل زيباي مكزيك بپردازيد، از پياده‌روي در يك عصرگاه دلپذير در فضاي آزاد لذت ببريد يا در اطراف صخره‌هاي مرجاني كارائيب غواصي سطحي (اسنوركل) كنيد.

يونان

يونان با ديگر مقاصد گردشگري متفاوت است؛ سرزميني كه تشخيص مرز بين اساطير و تاريخ در آن مشخص نيست. يونان با انبوهي از ويرانه‌هاي باستاني، موزه‌ها و معابد و همچنين جزاير و سواحل جذاب، سفري به‌يادماندني را براي شما رقم مي‌زند.

يونان

ايسلند

ايسلند به همه مسافران كامل واكسينه شده اجازه مي‌دهد تا به اين كشور وارد شوند؛ حتي افرادي كه از خارج از منطقه اقتصادي اروپا (EEA) يا حوزه شنگن به ايسلند سفر مي‌كنند. شرط قرنطينه براي ورود به كشورها براي مسافران تهيه يك گواهي واكسيناسيون معتبر است.

اسپانيا

اسپانيا به روي مسافران كامل واكسينه شده از سراسر جهان بدون نياز به قرنطينه يا ارائه آزمايش منفي پي‌سي‌آر كوويد ۱۹ باز مي‌شود. بايد بگوييم كه اين طرح در مورد بازديدكنندگان از كشورهايي كه داراي ريسك بالا هستند، اعمال نمي‌شود.

سوئيس

مسافران كامل واكسينه شده يا افرادي كه در ۶ ماه گذشته به كرونا مبتلا شده‌اند و بهبود يافته‌اند، امكان ورود به كشور سوئيس بدون نياز به قرنطينه و انجام آزمايش را خواهند داشت، شرط قرنطينه براي ورود به كشورها تقريبا ساده شده، مگر اينكه از مناطق پرخطر و آلوده به سويه‌هاي جديد كرونا سفر كنند.

سوييس

پيشنهاد مطالعه: مطلب براي ماجراجويي در برمودا آماده‌ايد را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

تجربه يك گردش حيرت‌انگيز در پارك سراوان

۱۸ بازديد
قدم زدن در هواي خوب سراوان در تمام روزهاي سال فوق‌العاده لذت‌بخش است. با ورود به جنگل زيباي سراوان فضاي بسيار جالب و متفاوتي را تجربه خواهيد كرد.
درياچه سراوان

چشم‌انداز طبيعي زيبا، درختان سر به فلك كشيده، رودخانه‌هاي خروشان و جنگل بكر، بخشي از جذابيت‌هاي اطراف درياچه سراوان هستند. درياچه سراوان مشهورترين جاذبه پارك جنگلي سراوان به شمار مي‌رود. گردشگران زيادي در طول سال براي بازديد از مرداب سراوان به اين منطقه سفر مي‌كنند. سراسر استان گيلان را جنگل‌هاي سبز و جاذبه‌هاي طبيعي فرا گرفته است كه اين استان را به يكي از پر رفت و آمدترين مقاصد گردشگري و طبيعت‌گردي در ايران تبديل كرده‌اند. با مجله دلتا همراه باشيد.

معرفي جنگل سراوان

درياچه سراوان جاذبه بكر پارك جنگلي سراوان و از جاهاي ديدني رشت در نزديكي شهر است. اين درياچه در سمت چپ ورودي فاز دوي پارك جنگلي سراوان قرار دارد و منظره زيباي آن جلوه‌اي خاص به اين پارك جنگلي بخشيده است. در نگاه اول بسياري از گردشگران تصور مي‌كنند كه چمنزاري گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما اين‌طور نيست. خزه‌هاي حاصل از رطوبت محيط و نوعي آفت در درختان منطقه، با پوششي سبز سراسر درياچه را پوشانده‌اند.

پارك جنگلي سراوان

درياچه سراوان كجاست؟

درياچه سراوان در سمت چپ ورودي فاز دوم پارك جنگلي سراوان قرار گرفته است. اين منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قديمي‌ترين عرصه‌هاي جنگلي در ايران به شمار مي‌رود. براي رفتن به سراوان بايد به پارك جنگلي سراوان در كيلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوين برويد.

تفريح در پارك جنگلي سراوان

درياچه سراوان با منظره زيبا و سبزش مي‌تواند تجربه‌اي متفاوت از قايق سواري براي شما ايجاد كند. در طول گشت و گذار با قايق دوربين عكاسي‌تان را فراموش نكنيد. ثبت زيبايي‌هاي مرداب سراوان از بهترين لحظات اين گردش است.

مرداب سراوان

اگر در جهت شرق پارك جنگلي حركت كنيد، به رودخانه‌هاي سفيدرود و سياه‌رود مي‌رسيد. اطراف اين رودخانه‌هاي خروشان، براي اتراق و پيك‌نيك يك روزه مناسب هستند.

جاذبه پارك جنگلي

از بهترين جاذبه‌هاي پارك جنگلي سراوان، موزه ميراث روستايي گيلان در فضاي باز اين پارك جنگلي است. موزه ميراث روستايي در جنگل سراوان، اولين اكو موزه ايران به شمار مي‌رود. اين موزه با وسعت ۲۶۰ هكتار مانند روستايي كوچك با خانه‌هاي محلي در ميان جنگل سراوان خودنمايي مي‌كند. تاكنون ۳۵ بناي موزه ميراث روستايي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌اند. در بازديد از اين موزه مي‌توانيد با آداب و رسوم، فرهنگ، صنايع دستي و زندگي بوميان روستاهاي گيلان، كاملا آشنا شويد.

موزه ميراث روستايي گيلان

امكانات پارك

از ديگر امكانات تفريحي و رفاهي در پارك جنگلي سراوان مي‌توان به آلاچيق، ميز و نيمكت، منقل‌هاي كباب پز، محوطه بازي كودكان و وسايل بازي اشاره كرد. نزديك بودن پاسگاه پليس به پارك جنگلي سراوان، امنيت اين منطقه را تامين مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر كوچه‌هاي پنهاني كه جاذبه گردشگري شده‌اند را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

تجربه‌اي هيجان‌انگيز در تنگه بوچير

۱۳ بازديد
يكي از جاذبه‌هاي ديدني و پر هيجاني كه در استان هرمزگان قرار دارد، تنگه بوچير است كه رفتن به آن براي برخي افراد با لذت فراواني همراه است.
تنگه بوچير پارسيان

تنگه بوچير پارسيان از آن جاهايي است كه با ديدنش هيجان‌زده مي‌شويد. مكاني شگفت‌انگيز و افسانه‌اي كه سفر به آن از به‌يادماندني‌ترين سفرهاي عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردي در اين تنگه را هيچ‌وقت فراموش نخواهيد كرد. با مجله دلتا همراه باشيد.

اين تنگه رويايي در جنوب ايران قرار دارد و از جاهاي ديدني استان هرمزگان است. پس اگر به‌دنبال گردشي هيجان‌انگيز هستيد و البته اهل ورزش، در سفر به استان جزاير ايران و دره‌گردي در اين مكان همراه ما باشيد.

تنگه بوچير كجاست؟

تنگه بوچير پارسيان يكي از جاهاي ديدني بستك در استان هرمزگان است كه در قلب منطقه‌اي كويري و گرم در نزديكي روستاي بوچير و پنج كيلومتري آن جاي گرفته است.

تنگه بوچير هرمزگان

مسير دسترسي

راه دسترسي به اينجا از طريق شهرستان پارسيان (گاوبندي) و روستاي بوچير است. بعد از رسيدن به اين روستا بايد جاده‌اي خاكي‌ را كه در غرب روستاي بوچير است، به طول پنج كيلومتر به‌سمت شمال طي كنيد تا به ورودي تنگه برسيد.

  • فاصله بوچير تا بندر عباس: حدود ۳۵۰ كيلومتري غرب بندرعباس
  • فاصله بوچير تا پارسيان: حدود ۷۰ كيلومتر

معرفي تنگه بوچير پارسيان

در ميان منطقه‌اي گرم و كويري دره‌اي عميق و اسرارآميز در دل زمين وجود دارد كه به آن تنگه بوچير يا تنگه چله بوچير مي‌گويند. مسير رسيدن به اين تنگه خالي از هيجان و ماجراجويي نيست و براي ديدن آن بايد هم در آب شنا كنيد و هم از صخره‌ها بالا و پايين برويد.

باوجود اينكه تنگه در جايي گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنك است؛ چون عمق آن ۵۰ متر است كه اين عمق زياد سبب شده تا دماي هوا در دره، گاهي حتي به زير صفر نيز برسد و اين دره را به بهترين مكان براي تفريح حتي در فاصل تابستان تبديل كند.

جاهاي ديدني

  • آبشار و چشمه بوچير

در دره چله بوچير چشمه‌اي وجود دارد كه منبع اصلي آب جاري تنگه است و در انتهاي غار يا شكاف قرار دارد و به چشمه بوچير معروف است. آب اين چشمه خنك است و عمق آن به ۳۵ متر مي‌رسد. همچين آبشار بوچير نيز يكي ديگر از زيبايي‌ها و ديدني‌هاي اين تنگه است كه در ميانه دره جاي دارد و حدود ۱۵ متر ارتفاع آن است. قنديل‌ها، آب چكان‌ها و اشكال عجيب و غريب ديواره‌ها و صخره‌ها ديگر جلوه‌هاي زيباي اين مكان است كه بسيار چشم‌نوازي مي‌كنند.

  • روستاي بوچير

روستاي بوچير نيز يكي از جاهاي ديدني نزديك به تنگه بوچير پارسيان است. اين روستاي تاريخي روزگاري زرتشتي‌نشين و مقر فرمانروايي بني حماد بود كه به اين منطقه مهاجرت كردند.

تنگه اي ديدني در هرمزگان

نكات ايمني و تجهيزات لازم براي براي بازديد

اگر تصميم گرفتيد از اين مكان ديدن كنيد، توصيه مي‌كنيم در قالب تورهاي گردشگري كه مجوز لازم را دارند به اين مكان سفر كنيد يا حداقل از راهنماها و مردمان محلي كمك بگيريد.
اگر مهارت لازم و كافي در شنا و صخره‌نوردي نداريد به تنگه بوچير نرويد. حتي براي عبور از صخره‌ها و مكان‌هاي باريك دره با طناب رد شويد كه اين كار نيازمند آمادگي جسماني است.

چه تجهيزاتي براي اين سفر لازم است؟

براي پيمايش در اين تنگه به وسايلي نظير طناب، كفش مناسب، لباس ضدآب، جليقه نجات و كلاه ايمني نياز داريد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب با ورود به اين چاه اسرارآميز، در زمان سفر مي‌كنيد! را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

ساوه، شهري با تاريخ قديمي و ياقوت‌هاي سرخ

۱۰ بازديد
ساوه از جاذبه‌هاي بكر گردشگري متعدد و متنوعي چون تپه‌هاي باستاني، زيارتگاه‌هاي معروف، مناطق طبيعي دست‌نخورده، روستاهاي زيبا، چمنزارهاي سبز، چشمه‌سارها و آبشارهاي زيادي برخوردار است.
ديدني هاي ساوه

ديدني هاي ساوه از جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي گرفته تا سازه‌هاي تاريخي مي‌تواند باعث شود تا ساوه يك مركز گردشگري بسيار زيبا و مناسب براي سفر بعدي شما باشد. اين شهر كه دومين شهر بزرگ استان مركزي است احتمالا بيشتر به‌خاطر انارهاي درجه يك و سرخش در ذهن شما مشهور است اما بايد بدانيد كه اين شهر علاوه بر جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي و زيبا، شهر باستاني با قدمتي مربوط به دوران ساسانيان است و اماكن تاريخي زيادي دارد. در اين مقاله در مجله دلتا قصد داريم تا شما را بيشتر با اين شهر زيبا و ديدني و مناطق گردشگري آن آشنا كنيم.

ساوه شهر انار

درياچه مصنوعي ساوه

اين درياچه در شهر ساوه و در بلوار تختي قرار دارد و اگر به دنبال گذراندن اوقاتي آرامش‌بخش و زيبا و يا كمپ زدن در ساوه هستيد، ديدن اين درياچه را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

شهر تاريخي آوه از ديدني هاي ساوه

جذاب‌ترين مكان از ديدني هاي ساوه شهر زيرزميني و تاريخي آوه است كه ساخت آن را به اردشير بابكان نسبت مي‌دهند و به اين ترتيب قدمت آن به ۱۵۰۰ سال خواهد رسيد. شهر زيرزميني آوه با تونل‌هاي زيرزميني و تو در توي آن كه زماني در زير اين شهر قرار داشته در زمان حمله مغول‌ها به ايران خالي از سكنه بود و در زير خاك مدفون شد.

روستاي گردشگري سامان

اين روستا داراي آبشارهاي بزرگ و كوچك و طبيعت و پوشش گياهي زيبا و جذابي است كه در كنار رود هميشه پر آب سامان فضايي زيبا و رويايي پديد آورده‌اند. همچنين علاوه بر طبيعت زيبا، بافت سازه‌هاي اين روستاي كهن نيز قديمي و تقريبا دست‌نخورده مانده است.

ساوه شهر تاريخي

مسجد سرخ

مسجد سرخ كه يك از ديدني‌هاي ساوه و مراكز گردشگري تاريخي اين شهر است در دوران شاه اسماعيل صفوي ساخته شده است و قدمت چند صد ساله دارد. در ساخت اين مسجد از كاشي‌ها و كتيبه‌ها و تزئينات سرخ و زرشكي رنگ استفاده شده است و به همين دليل به نام مسجد سرخ معروف است.

قلعه دختر

اگر به آثار باستاني قبل از اسلام در ايران و سبك معماري آن‌ها علاقه داريد پيشنهاد مي‌كنيم كه از قلعه دختر ساوه ديدن كنيد. اين قلعه متعلق به دوران ساساني است و روي بلندترين قسمت كوه ساخته شده است. باور اينكه در آن زمان و با آن ميزان تكنولوژي توانسته‌اند قلعه‌اي با اين عظمت را بر بالاي كوه بسازند واقعا سخت است.

قلعه دختر ساوه

پل‌هاي يك چشمه و ۹ چشمه سرخده

رودخانه قره‌چاي در نزديكي سرخده قرار دارد و در ساحل جنوبي اين رودخانه پلي مربوط به دوران صفويان وجود دارد. اين پل از سنگ و آجر ساخته شده و دهانه‌هايي با طاق رومي دارد كه ظاهر زيبايي به آن بخشيده است. اين پل به صورت كلي ۹ دهانه دارد كه يكي از آن‌ها به علت آجرچيني مسدود شده است.

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر خمده، تكه‌اي از بهشت در نزديكي پايتخت را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

سمي‌ترين نقطه كره زمين، جاذبه‌اي متفاوت

۱۳ بازديد
اينجا گودالي پر از مواد سمي و خطرناك است كه هر سال سطح آب در آن بالاتر مي‌رود و گفته مي‌شود روزي به آب‌هاي زيرزميني سرازير خواهد شد. شايد باور نكنيد كه گردشگران براي ديدن اين گودال حاضرند پول پرداخت كنند. اين گودال معروف به گودال بركلي بوده و در اطراف شهر مونتانا واقع شده است.
گودال بركلي

در آمريكا نزديك شهر بوت، گودالي عميق به نام گودال بركلي وجود دارد كه مي‌توان به جرئت گفت سمي‌ترين گودال جهان است. هيچ جانداري در اينجا نيست. هيچ پرنده‌اي از بالاي اين گودال پرواز نمي‌كند و نوشيدن مقداري از آب اين منطقه مي‌تواند آخرين تجربه نوشيدن آب براي هر موجود زنده‌اي باشد. همين گودال كه به گودال مرگ معرف است تاكنون جان دست كم ده هزار جاندار را گرفته است. با مجله دلتا همراه باشيد تا با اين گودال عجيب آشنا شويد.

معدن روباز بركلي

اين گودال در اصل يك معدن روباز بود كه در سال ۱۹۵۰ پروژه‌ آن آغاز شد و در دهه ۸۰ ميلادي استخراج مواد معدني از آن به اتمام رسيد. بعد از اين سال‌ها يك گودال عظيم با آب و فلزات سنگين سمي حل شده در آن رها شد. اين معدن را ديگر نمي‌شد پر كرد بنابراين ديگر هيچ كاربردي براي استخراج مواد معدني نداشت. به همين علت بازارياب‌هاي باهوش به اين فكر افتادند كه آن را به يك مقصد گردشگري تبديل كنند.

آن‌ها به هدفشان رسيدند و حالا گردشگران مختلفي با پرداخت نفري ۲ دلار به يك مكان بلند براي مشاهده گودالي به عمق ۵۴۲ متر هدايت مي‌شوند. طول گودال به ۱/۵ كيلومتر و پهناي آن به ۸۰۰ متر مي‌رسد.

گودال بركلي در آمريكا

سمي‌ترين گودال جهان قرباني پيشرفت تكنولوژي

در سال ۱۹۸۳ بعد از متروكه شدن معدن، آب باران به تدريج در اين گودال جمع شد. آب جمع شده در اين گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدني سمي صخره‌هاي اطراف گودال شد. آب به تدريج اسيدي شد: سمي‌ترين گودال جهان در حال متولد شدن بود!

سمي ترين نقطه كره زمين

تراژدي‌هاي اين گودال سمي

جالب است بدانيد كه آب گودال بركلي به حدي سمي است كه هيچ موجود زنده‌اي نمي‌تواند در آن زنده بماند. هيچ نوع ماهي در آب يافت نمي‌شود و هيچ گياهي هم در اطراف اين آب رشد نكرده است. هيچ حشره و مگسي هم در اطراف گودال يافت نمي‌شود.

يكي از تراژدي‌هاي اين گودال سمي در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد. زماني كه دسته‌اي از قوهاي مهاجر براي فصل زمستان به اينجا رسيدند و همين كه در آب فرود آمدند دفتر زندگي آن‌ها به صورت دسته‌جمعي بسته شد. طبق آمار ۳۴۲ قو در اين گودال جان دادند.

محل مرگ قوهاي سفيد

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطالب بيشتر با ورود به اين چاه اسرارآميز، در زمان سفر مي‌كنيد! را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

پارك ممنوعه، سرزمين الماس‌هاي گران‌بها

۱۵ بازديد
اين منطقه استراتژيك را «بهشت الماس» مي‌دانند. هر وجب از خاك اين منطقه پر از الماس‌هايي است كه در طول سه ميليارد سال و بر اثر فعل و انفعالات آتشفشاني شكل گرفته است.
منطقه ممنوعه

در جنوب غربي ناميبيا ناحيه وسيعي وجود دارد كه ورود به داخلش بيش از يك قرن است ممنوع شده. به اين ناحيه «اسپرگيبيت» مي‌گويند كه كلمه آلماني منطقه ممنوعه است. با ما در بخش گردشگري مجله دلتا همراه باشيد تا بدانيد چرا كسي حق ورود به اين ناحيه را ندارد.

پارك ملي

در سال ۲۰۰۸، اسپرگيبيت كه حدود ۲۶ هزار كيلومتر مربع از بيابان‌هاي ناميب را پوشش مي‌دهد به پارك ملي تبديل شد. اما همچنان هيچ‌كس حق بازديد از بيشتر قسمت‌هايش را ندارد، گروه‌هاي گردشگري فقط مي‌توانند از بخش كوچكي از اين پارك ديدن كنند كه شامل دو شهرك معدن متروك است. آن هم به شرط اينكه اجازه مخصوص از وزارت محيط و گردشگري داشته باشند و يك راهنماي تور مجاز آن‌ها را همراهي كند.

چرا مسئولان دوست ندارند گردشگران اين منطقه را جست‌وجو كنند

پارك ملي ممنوعه در ناميبيا

اسپرگيبيت يكي از غني‌ترين منابع الماس دنياست، الماس‌هايي كه فوران آتشفشان در حدود ۳ ميليارد سال قبل آن‌ها را به سطح زمين آورده است. با فرسايش آتشفشان‌ها، الماس‌ها شكسته و با جزر و مدهاي قوي در سواحل پراكنده شدند. براي همين است كه شركت دي بير همچنان هر سال بيش از يك ميليون قيراط الماس از سواحل و دريا جمع‌آوري مي‌كند.

محافظت همه‌جانبه

امروز از اين منطقه ممنوعه به شدت محافظت مي‌شود و هر كس كه به صورت غيرقانوني سنگي را از اين پارك جدا كند با ۱۵ سال زندان روبه‌رو مي‌شود، در هنگام ورود و خروج به داخل اين پارك بازديدكنندگان و كارگران توسط ماموران بازديد بدني و از اشعه ايكس رد مي‌شوند. براي اينكه هيچ‌كس الماس‌ها را درون دستگاهي پنهان نكند، تمام ابزارهايي كه به داخل اين پارك مي‌روند نبايد از داخلش به بيرون آورده شوند و به همين دليل است كه هر كاميون و ماشين حفاري كه از دهه ۱۹۲۰ به اسپرگيبيت رفته‌اند همچنان آنجا مانده‌اند.

بيابان هاي ممنوعه ناميب

ديدني‌هاي اين پارك ملي

حدود ۶۰۰ هزار فوك خزپوش قهوه‌اي در اين پارك زندگي مي‌كنند كه ۵۰ درصد جمعيت فوك دنيا را شامل مي‌شوند. جذاب‌ترين بخش اين پارك شهرك‌هاي معدنش است. از بين اين شهرك‌ها، كولمانسكوپ به دليل مناظر تماشايي و خانه‌هاي ماسه‌اي‌اش از همه محبوب‌تر است و سوژه‌هاي زيادي براي عكاس‌ها دارد.
ديگر جاذبه‌هاي اين پارك روستاي پومونا است كه گفته مي‌شود پرسرعت‌ترين بادهاي آفريقاي جنوبي را دارد. دره «فيري تيل» هم از ديگر جاذبه‌هاي اينجاست و آن‌قدر الماس دارد كه به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را به كمك يك بيلچه جمع‌آوري كنيد!

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر بلندترين بادگير خشتي جهان را در باغ دولت‌آباد ببينيد مراجعه كنيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

ماجراجويي يك روزه در آبشار كفترلو

۱۰ بازديد
آبشار كفترلو در ميان دره بسيار زيباي شمال روستاي كند عليا، از بلنداي صخره‌ها به درون دره سرازير مي‌شود. اين دره و آبشار زيبا هر ساله گردشگران بسياري را به‌خصوص از شهر تهران به سوي خود جلب مي‌كند.
آبشار كفترلو

منطقه لواسانات، يكي از مناطق خوش آب و هواي شمال شرق تهران است كه از قديم‌الايام به‌عنوان تفرجگاه مردم تهران شناخته مي‌شود. اگر از اهالي تهران هستيد و به دنبال مقصدي خنك، باصفا و بسيار نزديك براي گذراندن تعطيلات آخر هفته خود مي‌گرديد، آبشار كفترلو در روستاي كند عليا، گزينه مناسبي براي شما خواهد بود. بياييد با هم در مجله دلتا سفري يك روزه و ماجراجويانه به اين منطقه خنك داشته باشيم.

ماجراجويي يك روزه در غار رودافشان

احتمالا وقتي اسم لواسانات را مي‌شنويد، به ياد باغ‌ها و ويلاهاي لوكس آن مي‌افتيد. شايد هم بارها به اين منطقه سفر كرده و از آب و هواي خنك و مطلوبش در فصل تابستان استفاده كرده‌ايد. در هر صورت، به احتمال زياد نام آبشار كفترلو را تابه‌حال نشنيده‌ايد. آبشاري كه در انتهاي دره‌اي زيبا در روستاي كندعليا قرار دارد. فقط با حدود يك ساعت رانندگي از شهر تهران، مي‌توانيد به اين منطقه باصفا برسيد و اوقات خوشي را در كنار دوستان يا خانوده خود رقم بزنيد.

روستاي كند عليا

آبشار كفترلو در مجاورت روستاي كند عليا كه يكي از روستاهاي بخش لواسانات شهرستان شميرانات در استان تهران است، قرار گرفته است. اين روستا حدود ۴۶ كيلومتر با شهر تهران فاصله دارد. شهرت اين روستا، به خاطر وجود باغ‌هاي بي‌شمار گيلاس، آلبالو، زردآلو و سيب در آن است. قدم زدن در كوچه باغ‌هاي كند عليا خاطرات خوشي را براي شما رقم خواهد زد.

روستاي كند عليا

بهترين فصل سفر به آبشار كفترلو

كند عليا در فصل زمستان آب و هواي بسيار سردي دارد و مسير دسترسي به آبشار در اين فصل از برف پوشيده مي‌شود. سفر به اين منطقه در فصول بهار و تابستان مناسب است. تير ماه هر سال، فصل برداشت آلبالو و گيلاس از باغ‌هاي اطراف آبشار است. بنابراين اگر در تير ماه به اين منطقه سفر كنيد، منظره زيباي درختان پر بار آلبالو و گيلاس را خواهيد ديد.

مسير انتهايي

ابتدا به شهر لواسان و سپس به روستاي كند عليا برويد. بلوار اصلي روستا را كه تا انتها ادامه دهيد، به خياباني به نام خيابان آبشار خواهيد رسيد. اين خيابان شما را به جاده آبشار راهنمايي مي‌كند. از اينجا به بعد مسير خاكي مي‌شود. اين مسير حدود يك ساعت و سي دقيقه با پاي پياده و حدود ۳۰ دقيقه با خودرو طول مي‌كشد. در انتهاي مسير خاكي آبشار كفترلو، خودروي خود را پارك كنيد و از كنار رودخانه و در خلاف جهت آن حركت كنيد. پس از حدود ۱۵ دقيقه پياده‌روي، به آبشاري كوچك مي‌رسيد. از اين آبشار هم عبور كنيد و شيب تند پيش روي خود را بالا برويد تا آبشار كفترلو جلوي چشم شما ظاهر شود.

آبشار كفترلو در شميرانات

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر جزيره‌اي با تنهاترين خانه دنيا را مطالعه كنيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

كوچه‌هاي پنهاني كه جاذبه گردشگري شده‌اند!

۱۲ بازديد
ليون بيش از پانصد معبر سرپوشيده مخفي دارد. بيشتر آن‌ها در املاك خصوصي و به همين دليل به روي عموم بسته هستند. برخي ديگر بسته شده و در حال حاضر به‌عنوان انبار استفاده مي‌شوند. حدود چهل معبر يا بيشتر براي گردشگران قابل مشاهده هستند.
كوچه هاي مخفي و پنهان

شهر ليون در فرانسه كه زماني محل رفت و آمد بازرگان‌هاي ابريشم بود يك سري كوچه هاي مخفي و پنهان دارد كه الان به جاذبه گردشگري اين شهر تبديل شده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا بدانيم اين كوچه‌ها چرا به وجود آمدند و چه رازهايي در دل آن‌ها نهفته است.

تاريخ پيدايش اين كوچه‌ها

كوچه هاي پنهان ليون

تصوير ماهواره‌اي بالا از محله قديمي ليون در كنار رودخانه سون گرفته شده. همان‌طور كه مي‌بينيد دو خيابان در موازات رودخانه هست كه در قرن ۱۵ محل گذر بازرگان‌هاي ابريشم بود. اين دو خيابان ارتباط چنداني با ساير خيابان‌ها ندارند و حدود ۲۰۰ متر با آن‌ها فاصله دارند. اين رفت و آمد را براي بازرگان‌ها مشكل مي‌كرد. البته شايد فكر كنيد ۲۰۰ متر زياد نيست! ولي اين را در نظر بگيريد كه بازرگان‌ها بارهاي سنگيني داشتند كه حتي يك قدم هم براي آن‌ها مهم بود! براي همين آن‌ها به فكر راه چاره افتادند و از خانه‌ها، تعدادي كوچه‌هاي مخفي درست كردند تا از آن مسيرها خيلي راحت به بازار برسند.

ريشه اصلي كشف آن‌ها

با اينكه اين كوچه‌ها به تجار ابريشم نسبت داده مي‌شود، اما ريشه آن را بايد در قرن ۴ جست‌وجو كرد. بعد از سقوط امپراتوري روم آبراه‌هايي كه آب را به شهر ليون مي‌بردند كم‌كم از بين مي‌رفتند، به‌خاطر همين ساكنان شهر ليون به‌سمت كناره‌هاي رودخانه سون آمدند تا به منبع آب نزديك باشند.

معبرهاي سرپوشيده ليون

اولين كوچه‌هاي مخفي در همين زمان ايجاد شدند. بعدها وقتي شهر ليون به مركز مهم تجارت ابريشم تبديل شد، اين كوچه‌هاي مخفي راهي آسان براي بازرگان‌هاي ابريشم بود تا به راحتي جنس‌هاي خودشان را از رودخانه رد كنند و به مركز شهر و بازار برسانند.

اين كوچه‌هاي مخفي سرپوشيده براي آن‌ها يك فايده ديگر هم داشت، آن هم اينكه اجناس گران‌قيمت آن‌ها را از باران در امان نگه مي‌داشت و حتي در هواي بد هم مي‌توانستند رفت و آمد كنند.

تعداد اصلي اين كوچه‌ها

كوچه هاي مخفي

ليون بيش از ۵۰۰ كوچه مخفي دارد كه بيشتر در منطقه قديمي و منطقه‌اي هستند كه بازرگانان ابريشم در آنجا بودند. بيشتر اين كوچه‌هاي مخفي در خانه‌هاي شخصي‌اند و به همين دليل به عموم مردم نزديك‌تر هستند. با اين حال، بعضي از آن‌ها بسته و به انباري تبديل شده‌اند. امروزه گردشگران فقط مي‌توانند تنها ۴۰ عدد از اين كوچه هاي مخفي و پنهان را ببينند.

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر جزيره‌اي با تنهاترين خانه دنيا را بخوانيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

با ورود به اين چاه اسرارآميز، در زمان سفر مي‌كنيد!

۹ بازديد
در كنار تمامي شگفتي‌هاي زيباي قصر كوئينتا دا رگاليرا، يك قسمت عجيب وجود دارد و افرادي را كه از آن بازديد مي‌كنند به سفري چند دقيقه‌اي در زمان مهمان مي‌كند. باورتان مي‌شود؟
قصر كوئينتا دا رگاليرا

سفر در زمان آرزوي خيلي از ما است و اينكه به گذشته يا آينده سفر كنيم، همواره يكي از معماهاي فكري بشر بوده است، حال اين چاه اين آرزو را برآورده مي‌كند اما چگونه؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد تا به اتفاق يكديگر قصر كوئينتا دا رگاليرا و چاه‌هاي مرموز را بررسي كنيم.

تاريخچه قصر كوئينتا دا رگاليرا

قصر كوئينتا دا رگاليرا، قصري تاريخي است كه در ليست ميراث جهاني و در پرتغال واقع شده است.

منطقه كوئينتا دا رگاليرا شامل كاخ و كليسا با دكوراسيون عالي است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به نقاشي‌هاي ديواري، شيشه‌هاي رنگي و كنده‌كاري‌هاي معروف درون غارها، چاه‌هاي عظيم، نيمكت، چشمه و يك سيستم گسترده و مبهم از تونل‌ها كه به دو حلقه چاه متصل هستند، اشاره كرد. زيبايي و نمادين بودن قصر كوئينتا دا رگاليرا دريچه‌اي رو به تاريخ گوناگون اين منطقه است.

چاه‌هاي اين قصر

از همه شگفتي‌هاي اين بنا كه گذر كنيم، به چاه‌هاي خارق‌العاده اين بنا مي‌رسيم. چاه‌ها در واقع اثري در زيربناهاي اين قصر هستند كه افسانه‌هاي بسيار زيادي را در خود دارند. اين چاه‌ها، در واقع چاه‌هاي مدوري هستند و آن‌قدر گود و طولاني به نظر مي‌آيند كه انگار تا هسته زمين ادامه دارند و معماري پيچيده‌اي را شامل مي‌شوند كه معاني نمادين و سمبليكي را در فرهنگ اروپايي شامل مي‌شود.

چاه هاي قصر كوئينتا دا رگاليرا

در زمان، سفر كنيم

وقتي در اين مكان قرار مي‌گيريد، شايد در كمتر از ۸ دقيقه تمامي اتفاقاتي را ببينيد كه از هزاران سال قبل اتفاق افتاده است! حس اين مكان به قدري زيبا و جادويي است كه گويي هوايش دارويي را وارد بيني شما مي‌كند كه مي‌تواند شما را به سال‌هاي دور ببرد و مسافر ماشين زمان شويد. در واقع گنجينه قصر كوئينتا دا رگاليرا، محيط جادويي آن است كه شما را به سفري در زمان مي‌فرستد.

كساني كه درون اين چاه‌ها بوده‌اند در برخي از قسمت‌ها اين حس را داشتند كه گويي موجي تيره و روح‌وار در سايه‌ها با بي‌آزاري تمام حضور دارد. اين چاه‌ها بر عكس بسياري از چاه‌هاي ديگر، براي آب يا مصارف ديگر ساخته نشده و هيچ‌وقت در آن آبي نبوده است. از آنجا كه اين چاه‌ها براي آب‌ها نبوده‌اند، مي‌توان حدس زد كه براي نوعي مراسم سنتي ديگر كه در كشور پرتغال جاري بوده است، مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

پيشنهاد مطالعه: در بخش گردشگري، درياچه‌هاي اطراف تهران كه براي سفر يك روزه عالي هستند را مطالعه كنيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

خُمده، تكه‌اي از بهشت در نزديكي پايتخت

۱۹ بازديد
خمده از روستاهاي سرسبز و ديدني شهرستان فيروزكوه است. چشمه آب معدني اين روستا از ديدني‌ترين نقاط گردشگري فيروزكوه به شمار مي‌آيد.
چشمه خمده

در ۱۲۰ كيلومتري شهر تهران، روستاي زيبايي در شهرستان فيروزكوه قرار گرفته است كه مانند تكه‌اي از بهشت خودنمايي مي‌كند. اين روستا در بخش مركزي شهرستان فيروزكوه در رديف مناطقي سرسبز موسوم به «حبله‏‌رود» قرار دارد. از ويژگي‏‌هاي منحصربه‌فرد و كمياب حاشيه روستاي خمده استخري طبيعي از آب معدني به نام «خمبوبه» است كه هر تن خسته‌اي را به آب‌تني دعوت مي‌كند. آب چشمه از دل كوه جاري شده و در استخر كه دورش را سنگ‌چين كرده‌اند، جمع شده و قابل شنا كردن است. حتي مي‌توان آبزيان ريزي را درون چشمه خمده مشاهده كرد.

با كشيدن ديواري دور تا دور چشمه، هم خانم‌ها و هم آقايان مي‌توانند در ساعات مختلف از آب چشمه براي شنا استفاده كنند. آب اين چشمه براي درمان بيماري‌هاي مفاصل و استخوان، بيماري‌هاي پوستي (جوش، زخم و …) و زردي بسيار مفيد است. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا درباره اين چشمه بيشتر بدانيم.

معضلات

اين چشمه متعلق به سازمان خاص يا شخص خاصي نيست و جزء منابع طبيعي قرار دارد. اهالي روستا با تاسيس «شركت تعاوني چشمه آب معدني خمده» منطقه را بهسازي كردند ولي تاكنون در جهت رفاه گردشگران اقدامات مناسبي صورت نگرفته است.

چشمه خمده در فيروزكوه

موقعيت مكاني

چشمه آب معدني خمده در فاصله ۱۵ كيلومتري جاده تهران، فيروزكوه و در مسير رودخانه حبله‌رود، در نزديكي روستاي خمده واقع شده ‌است. فاصله اين چشمه تا جاده فيروزكوه – زرين دشت ۵ كيلومتر است.

مسير دسترسي

براي دسترسي به اين منطقه از تهران به سمت فيروزكوه حركت كرده و بعد از گذشتن از پرديس، بومهن و رودهن به فاصله ده كيلومتر از فيروزكوه سمت راست تابلو «زرين دشت» ديده مي‌شود، از اين مسير ده كيلومتر به سمت جنوب حركت كرده به يك فرعي خاكي مي‌رسيد كه تابلو قديمي «روستاي خمده» كنارش نصب شده است. پس از طي مسافت پنج كيلومتر از جاده خالي و عبور از پلي كه از روي رودخانه رد مي‌‌شود به چشمه آب معدني خمده خواهيد رسيد كه از اينجا تا خود روستا كمتر از يك كيلومتر فاصله است.

استخر طبيعي خمده در فيروزكوه

جاذبه‌هاي گردشگري نزديك

در ضلع شرقي روستا روي ديواره كوه سنگي آثار زندگي و ديوارهاي بسيار قديمي وجود دارد كه دال بر زندگي حداقل هزار ساله دارد. مسير پياده‌روي بين اين روستا و هرانده بسيار زيبا است. در طول اين مسير، از ميان باغ راه‌هاي منطقه كه درختان ميوه بسياري در آن وجود دارد عبور مي‌كنيد و در طي مسير همراه با رودخانه پر آب نمرود حركت مي‌نماييد.

يكي ديگر از جاذبه‌هاي اين مسير، غار شگفت‌انگيز بورنيك است، غاري با مسيرها و طبقات متعدد كه هنوز بعد از گذشت ساليان دراز از اكتشاف آن، بسياري از قسمت‌هاي آن ناشناخته مانده است. علاوه بر اين خمده در فاصله تقريبي سي كيلومتري «تنگه واشي» قرار گرفته است كه مي‌توانيد از اين تنگه ديدني نيز لذت ببريد.

پيشنهاد مطالعه: براي خواندن مطالب بيشتر به زندگي به سبك عشايري در اكو كمپ‌هاي ايران مراجعه كنيد.

دانلود اپليكيشن

با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.