
محققان روانشناسي معتقدند انتخاب برخي رنگها ميتواند به جنبههاي شخصيتي ما مربوط باشد. البته هيچ قاعده كلي در اين مورد وجود ندارد. اما در حقيقت ميتوانيد پوشش و رنگ لباس را به گونهاي انتخاب كنيد كه با آن پيام مشخصي را برسانيد. در ادامه به محبوبترين رنگهايي كه افراد از آنها در پوشش خود استفاده ميكنند، خواهيم پرداخت. در مطلب تاثير رنگ لباس در شخصيت با مجله دلتا همراه باشيد.
تاثير رنگ لباس در شخصيت
صورتي: معصوميت
طيفهاي تيرهتر صورتي ميتواند حسهاي تداعيگر خوشي و هيجان در فرد ايجاد كند. طيفهاي كمرنگتر را بيشتر به كسب آرامش و حتي فقدان انرژي ربط ميدهند. برخي پيامهاي مهم اين رنگ شامل: معصوميت، عشق، فداكاري و بخشندگي است.
زرد: خلاقيت
از منظر روانشناختي، زرد رنگ قدرتمندي است. اين رنگ با احساسات، خلاقيت و اعتمادبهنفس بالا مرتبط است. رنگ زرد هيجان، انگيزش و روحيه خوب را تداعي ميكند.
آبي: آرامش
رنگ آبي اثري آرامشبخش دارد. به گفته مشاوران مد و فشن، توصيه ميشود در مصاحبههاي كاري خود لباسي به رنگ آبي به تن كنيد، چون اين رنگ نماد وفاداري است.
سفيد: پاكي
در بسياري از فرهنگها سفيد را رنگ كامل و بينقص بودن ميدانند. اين رنگ نور، تازگي، پاكي، آرامش، خلوص، خوبي و معصوميت را تداعي ميكند.
سبز: طراوت
رنگ سبز بيشك طبيعت را تداعي ميكند و آن را از نظر احساسي رنگي آرامشبخش ميدانند. اين رنگ حسي از طراوت، هماهنگي و تعادل در فرد ايجاد ميكند.
بنفش: پختگي
بنفش را رنگي سلطنتي ميدانند. اين رنگ تجمل، ثروت و پختگي را تداعي ميكند. اين رنگ تا مدتها سخت پيدا ميشد، به همين دليل از آن در لباسهاي افراد داراي امتياز استفاده ميكردند.
سرخابي: خوشي
سرخابي يك رنگ برجسته است كه بيانگر انرژي، حرارت و خوشي است. سرخابي را رنگي جسورانه و با دنياي هنر مرتبط ميدانند. بطور كلي، توصيه ميشود از اين رنگ در فعاليتهايي مانند تمرينات ايروبيك و قدرتي در باشگاه كه به انرژي نياز دارند، استفاده كنيد.
قرمز: شور و حرارت
رنگ قرمز نه تنها تداعيگر حرارت، قدرت، شور و نشاط و عشق، بلكه تداعيگر خطر، پرخاشگري و نفرت نيز است. اين رنگ در پوشش حسي از برونگرايي، قدرت و حرارت ايجاد ميكند.
نارنجي: استقلال
رنگ نارنجي را با استقلال، خودجوشي و نظم مرتبط ميدانند. اين رنگ ميتواند بيانگر ارادهي قوي و رقابتجويي باشد.
قهوهاي: ثبات
اين رنگ كه در طبيعت به راحتي يافت ميشود مفهوم اعتبار و ثبات را ميرساند. قهوهاي، رنگ بسيار خوبي براي انتقال اطلاعات جديد يا دشوار است، زيرا جوي خنثي براي گفتگو ايجاد ميكند.
خاكستري: بيطرفي
رنگ خاكستري نمادي از بيطرفي و پختگي است. خاكستري بعد از رنگ آبي پركاربردترين رنگ در مصاحبههاي كاري است. اين رنگ حسي از اقتدار را به گونهاي ملايمتر از رنگ سياه تداعي ميكند.
سياه: آراستگي
رنگ سياه را هم طراحان مد و فشن هم جوانها دوست دارند. اين رنگ تيره انسجام و آراستگي را تداعي ميكند. رنگ سياه نشانگر قدرت است اما ميتواند حسي از خشونت يا محصور شدن را هم برساند.
پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر ست كردن شال با مانتو را مطالعه كنيد.
با مجله مدوزيبائي دلتا همراه باشيد.